راهکار‌های عبور از بحران در صنعت فولاد

تاریخ ارسال : 25 فوریه 2015 ساعت : 7:50 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

مشاور مدیر‌عامل فولاد آلیاژی ایران در تشریح مشکلات صنایع فولاد کشورعنوان کرد: بهره‌وری پایین در کارخانه‌های فولادسازی و بالا بودن قیمت تمام شده، متعادل نبودن تولید محصولات پایین‌دستی، افزایش ظرفیت تولید بدون در نظر داشتن میزان مصرف آن، بالا بودن هزینه تامین مواد و قطعات خارجی به‌علت وجود تحریم‌ها از عمده مشکلات صنعت فولاد است.

رامین کیهان با اشاره به راهکارهای برون‌رفت بازار فولاد از رکود گفت: در وضعیت کنونی با رکود حاکم بر بازار داخلی،‌ توجه به تولید محصولات با کیفیت و با ارزش افزوده بالاتر و همچنین توجه به کاهش قیمت تمام شده با افزایش بهره‌وری می‌تواند شرکت را در کسب سهم هر چند کوچک ولی با ارزش افزوده بالا یاری کند. همچنین رویکرد تولید محصولات جدید نیز می‌تواند شرکت را در برون‌رفت از این معضل کنونی کمک کند.
کیهان تصریح کرد در مورد فولاد آلیاژی نیز با توجه به وضع تولید و فروش خودرو در کشور مشکل وجود دارد و تنوع بخشی به صنایع مصرف‌کننده فولاد آلیاژی و توجه به تولید محصولات مصرفی در سایر صنایع به جز خودرو،‌ می‌تواند شرکت را در عبور از بحران فعلی نجات دهد. وی در پاسخ به دلایل بالا بودن قیمت تمام شده در ایران نسبت به استاندارد‌های دنیا، گفت: رقابتی نبودن توزیع منابع و مواد اولیه در سطح کشور با معیارهای بین‌المللی، راندمان پایین‌تر واحدهای داخلی در مقایسه با اکثر شرکت‌های مشابه خارجی به دلیل ضعف تکنولوژیک و سرعت پایین تغییرات در داخل کشور باعث شده تا قیمت تمام شده در ایران بالاتر باشد، این در حالی است که امروزه در سطح جهان معیار اقتصادی بودن یک کارخانه فولاد ساختمانی بین 5/2 تا 5 میلیون تن ظرفیت است. وی ادامه داد: آماده نبودن زیرساخت‌ها و مقدمات نظیر تعرفه‌ها و روابط تجاری با سایر کشورها و از دست رفتن مزیت‌های قبلی و همچنین حضور چین به‌عنوان عامل تعیین کننده در این صنعت و استفاده از دامپینگ را می‌توان  از دیگر عواملی عنوان کرد که باعث افزایش قیمت تمام شده می‌شود.
کیهان درخصوص آثار تحریم‌ها در فعالیت‌های صنعتی اظهار کرد: اثرات در چند بخش قابل مشاهده است؛ ارتباطات خارجی و نقل و انتقال پول با هزینه همراه است، هزینه‌های حمل‌ونقل‌ دریایی افزایش پیدا کرده است، متاسفانه شرکت‌های معتبر خارجی که در سطح جهانی شناخته شده هستند در معامله با شرکت‌های ایرانی چه خرید و چه فروش محدودیت ایجاد کرده‌اند که بالطبع منجر به افزایش هزینه برای صنعت شده است و از همه مهم‌تر‌ عموم صنایع، توان تکنولوژی خود را رفته رفته از دست می‌دهند و به روزرسانی خطوط هم با مشکل انجام می‌شود.
رامین کیهان برگزاری سمپوزیوم فولاد را در شرایط فعلی مثبت ارزیابی کرد و گفت: موضوع سمپوزیوم برای شرایط فعلی کشور بسیار حیاتی است. در حال حاضر فولادسازان گروه ساختمانی که مجبورند آهن اسفنجی را با قیمت نامتعادل با قیمت فولاد در سطح جهانی تهیه کنند، در آستانه ورشکستگی قرار دارند و بهتر است تا زمانی‌که کشور در تامین مواد اولیه به شرایط رقابتی نرسیده، دولت نسبت به متعادل‌سازی حاشیه سود حاصله نگاه کنترلی داشته باشد.

دیدگاه شما

خبرنامه