بازار فولاد قفل شد؛مشکل اصلی کمبود نقدینگی است

تاریخ ارسال : 06 آوریل 2015 ساعت : 10:02 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

عضو انجمن تولید‌کنندگان فولاد گفت: دولت باید تدابیری را برای رفع مشکلات نقدینگی و جرایم بانکی تولیدکنندگان به کار گیرد.
رضا شهرستانی ، با اشاره به اینکه در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل تولیدکنندگان کشور کمبود نقدینگی است، اظهار داشت: همین موضوع باعث شده تا برخی از واحدهای فولادی به مرز تعطیلی یا نیمه تعطیلی حرکت کنند.
وی با بیان اینکه این روزها واحدهای تولید امکان بازپرداخت تسهیلات بانکی را نداشته و مشمول پرداخت جرایم شده‌اند، افزود: هم اکنون بازار قفل کرده و عدم خریدار باعث شده تا تولیدکنندگان محصولات خود را با قیمت‌های پایین تر به فروش برسانند.
این عضو انجمن تولید‌کنندگان فولاد با اشاره به اینکه دولت باید تدابیری را برای رفع مشکلات نقدینگی و جرایم بانکی تولیدکنندگان به کار گیرد، گفت: سیستم بانکی با ارائه اعتبارات جدید به تولیدکنندگان می تواند نقش مؤثری را در تأمین نقدینگی آنها ایفاء کند.
شهرستانی با اعلام اینکه در حال حاضر نبود مشتری باعث شده تا واحدهای فولادی در بخش نورد با 30 درصد و در بخش ذوب با 50 درصد ظرفیت به فعالیت بپردازند، تصریح کرد: البته اگر در حوزه آهن اسفجی کمبود مواد اولیه برطرف شود از 80 درصد ظرفیت به 100 درصد خواهیم رسید.
وی به مذاکرات اخیر گروه 1+5 در لوزان سوئیس اشاره کرد و گفت: به استناد بیانیه این مذاکرات قرار است تحریم‌های اعمالی کشورهای غربی بر ضد ایران لغو شود، اما به نظر می‌رسد دولت در کنار لغو تحریم‌های بین‌المللی باید تصمیم جدی را برای رفع مشکلات داخلی تولیدکنندگان را هم اتخاذ کند.
وی با انتقاد از صادرات سنگ آهن خام اظهار داشت: در سال گذشته 24 میلیون تن سنگ آهن خام صادر شده است؛ به گزارش تسنیم، در حالی که همین میزان می توانست در داخل کشور به 12 میلیون تن فولاد تبدیل شود.
عضو انجمن تولید‌کنندگان فولاد اضافه کرد: هم‌اکنون سنگ آهن با معدل قیمتی 50 دلار صادر می‌شود، این در حالی که اگر سنگ آهن را در داخل کشور تبدیل به فولاد کنیم در هر تن درآمد صادراتی 700 دلاری خواهیم داشت.

دیدگاه شما

خبرنامه