سرمایه‌گذاران معادن زغال‌سنگ در آستانه ورشکستگی

تاریخ ارسال : 15 آوریل 2015 ساعت : 9:07 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

رئیس کمیته زغال‌سنگ خانه معدن ایران نسبت به تشدید واردات این ماده معدنی در سال‌های آینده و ورشکستگی سرمایه‌گذاران معادن زغال‌سنگ هشدار داد و گفت: هنوز قیمت خرید زغال‌سنگ از معادن ایران اعلام نشده است. محمد مجتهدزاده در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز با بیان اینکه هنوز قیمت خرید زغال‌سنگ تعیین تکلیف نشده است، گفت: روز گذشته در جلسه‌ای با معاون امور معدنی وزارت صنعت تعیین قیمت خرید مناسب زغال‌سنگ بررسی شد.

این فعال معدنی افزود: اگر هر چه زودتر دولت در وضعیت بهره‌برداران بخش خصوصی معادن زغال‌سنگ دخالت نکند و در ماه‌های ابتدایی سال تعیین قیمت نکند، معدن‌کاران بیشتری ورشکسته خواهند شد. در حالی که دولت می‌تواند با تعیین قیمتی مناسب آنها را از حالت ورشکستگی نجات دهد.
رئیس کمیته زغال‌سنگ خانه معدن با بیان اینکه وزارت صنعت تلاش‌ بسیاری در این زمینه کرد ولی نتیجه مطلوبی حاصل نشد، گفت: در سال 93 افزایش 15 درصدی قیمت زغال‌سنگ قطعی نشد و در حالی که سال گذشته با معاونت معدنی وزارت صنعت و کمیته پشتیبانی زغال‌سنگ وزارتخانه جلساتی در این خصوص داشتیم، از سویی قرار بود 23 درصد افزایش قیمت زغال‌سنگ برای بهره‌برداران بخش خصوصی قطعی شود، اما در آخر وزارتخانه 15 درصد افزایش قیمت این محصول معدنی را تایید کرد که حتی این رقم مورد قبول شرکت ذوب‌آهن قرار نگرفت. او در این باره توضیح داد: قرار بر این بود افزایش قیمت زغال‌سنگ با شرکت ذوب‌آهن قطعی شود، اما از آنجا که این شرکت قبلا تحت نظر ایمیدرو بود و اکنون نیست، منتفی شد، زیرا در سال 93 شرکت ذوب‌آهن خصوصی بودن خود را اعلام کرد و در این صورت دیگر به نظر می‌رسد به مصوبات وزارت صنعت، معدن و تجارت توجهی نخواهد کرد. مجتهدزاده افزود: بسیاری از فعالان معادن زغال‌سنگ هنوز فعالیت خود را شروع نکردند و این باعث نگرانی شده است، چرا که در این صورت بهره‌برداران بسیاری انگیزه خود را از دست می‌دهند و حجم واردات زغال‌سنگ در سال‌های آتی افزایش می‌یابد. این فعال معدنی با بیان اینکه ایران در سال 94 نیاز به چهار تا پنج میلیون تن کنسانتره دارد، اظهار کرد: متاسفانه به نظر می‌رسد با این وضعیت حجم تولید به این میزان نرسد و کمبودهایی در این زمینه خواهیم داشت. مجتهدزاده افزود: اشتغالزایی که با بهره‌برداری از معادن زغال‌سنگ به وجود آمده، در خطر است و اگر توجهی به این امر نشود، تبعاتی جبران ناپذیر در انتظار بخش معدن کشور است. رئیس کمیته زغال‌سنگ خانه معدن بیان کرد: در حال حاضر پیگیری‌های وزارت صنعت و کارشناسان کمیته پشتیبانی به سرانجام نرسیده و ذوب آهن پذیرای این افزایش قیمت نشده است. او افزود: با توجه به افزایش دستمزدها حداقل 60 درصد هزینه تولید مربوط به دستمزد کارگران است، فعالیت معادن زغال‌سنگ توسط بخش خصوصی غیراقتصادی محسوب می‌شود و اگر وزارت صنعت تصمیم درستی نگیرد، معادن زغال‌سنگ بیشتری در سال 94 تعطیل خواهند شد.

دیدگاه شما

خبرنامه