شکست رکود طولانی‌ مدت صنعت آلومینیوم

تاریخ ارسال : 15 آوریل 2015 ساعت : 9:10 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

در نشست خبری روز گذشته شرکت آلومینیوم ایران با گروهی از خبرنگاران مدیرعامل این شرکت از شکسته‌شدن رکود طولانی‌مدت ایرالکو خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر 11 هزار کارخانه و کارگاه بزرگ و کوچک در سطح کشور چشم به محصول تولیدی این شرکت دوخته‌اند که ما درصدد رفع نیاز این صنایع کوچک و بزرگ هستیم.

حمیدرضا بادکوبه‌ای در ادامه افزود: شرکت آلومینیوم ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده شمش آلومینیوم شرایط سختی را پشت‌سر گذاشته و حال با ایده‌های جدید به‌عنوان یکی از بنگاه‌های اقتصادی مهم و تاثیر‌گذار قصد دارد با دستیابی به اهداف توسعه‌ای و آتی کشور، تولید 5/ 1 میلیون تن آلومینیوم را تا افق 1404 تجربه کند.
به گفته وی، شرکت آلومینیوم ایران در سال 1346 با همکاری دو کشور آمریکایی و پاکستانی با ظرفیت 60 هزار تن تاسیس شد، تا اینکه در سال 81 با توجه به نیاز کشور به تولید آلومینیوم و خاص بودن این فلز، کلنگ کارخانه 110 هزار تنی در اراک به زمین‌زده شد و در سال 87 نیز به بهره‌برداری رسید که در حال حاضر نیز حدود 182 هزار تن ظرفیت تولیدی ایرالکو در یک سال گذشته است که در تاریخ 40 سال فعالیت این شرکت بی‌سابقه بوده است.
مدیرعامل شرکت ایرالکو در ادامه گفت: علاوه بر تولید 182 هزار تن آلومینیوم در ایرالکو حدود 220 هزار تن آلومینیوم در شرکت المهدی تولید شد که 60 هزار تن از تولید ایرالکو به امر صادرات به‌ویژه به کشورهای اروپایی اختصاص یافت.
وی افزود: البته صادرات ما به‌صورت تهاتری ( کالا به کالا) بوده است؛ یعنی محصول تحویل می‌دادیم، مواد اولیه مورد‌نیاز را وارد می‌کردیم.
بادکوبه‌ای افزود: در سالی که گذشت با وجود فشارهای ناشی از تحریم‌ها و وجود یکسری محدودیت‌ها به‌خصوص در زمینه تهیه مواد اولیه، این شرکت توانست 108 میلیارد تومان سود خالص تحویل سهامداران دهد و خوشبختانه با وجود اینکه این سود برای اولین‌بار طی فعالیت ایرالکو اتفاق می‌افتاد، اما امیدوار هستیم که در سال94 نیز شرایط بهتری را نسبت به سال‌های قبل تجربه کنیم.
وی گفت: پروژه‌های متعددی برای سال جاری در دست اجرا داریم که با وجود اینکه این طرح‌ها مصوبه هیات‌‌دولت است، ولی به دلایل متعدد سالیان سال این مصوبه روی زمین مانده بود که همان اتوماسیون خطوط قدیمی که باید به‌روز می‌شدند بود و این اتفاق انجام نشد تا اینکه توانستیم در 6 ماه اول سال گذشته 75 دیگ را اتوماسیون کنیم و با قراردادی که با شرکت «ان‌اف‌سی» چین بسته‌ایم و همکاری کارکنان مجرب ایرالکو به این موفقیت دست پیداکرده‌ایم تا جایی که دیگ‌های فعلی دو برابر دیگ‌های قدیمی یعنی معادل 500 تن فلز تولید می‌کنند درحالی‌که از نظر مصرف انرژی کم مصرف تر از دیگ‌های قدیمی هستند.
او افزود: البته این در شرایطی است که ما در تاریخ 25/ 12/ 93 توانسته‌ایم 75 دیگ دیگر را از مدار تولید خارج کنیم و به منظور به‌روزرسانی سیستم به‌طور کلی از ابتدای کار تا به حال 150 دیگ را اتوماسیون کنیم و دستیابی به 182 هزار تن محصول را از مواهب سیستماتیک کردن فرآیند چرخه تولید می‌دانیم.
وی همچنین از برنامه احداث نیروگاه توسط شرکت ایرالکو خبر داد و گفت: با احداث این نیروگاه، امکان تامین برق مورد نیاز کارخانه از این طریق فراهم می‌شود و صرفه‌جویی مناسبی در قیمت برق مصرفی کارخانه صورت خواهد گرفت.
بادکوبه‌ای ادامه داد: در حال حاضر هزینه برق مصرفی ایرالکو در هر ماه به 17 میلیارد‌تومان می‌رسد که رقم بالایی است.
به گفته مدیر عامل کارخانه آلومینیوم ایران این شرکت بزرگ‌ترین‌ کارخانه آلیاژ‌سازی است و تولید آلیاژ در این کارخانه از این جهت حائز اهمیت است که با صنایع خاصی مانند هوا پیما‌سازی و خود‌رو‌سازی در ارتباط است به همین علت خوشبختانه توانسته‌ایم علاوه بر رضایت مشتریانمان نوع آلیاژ را با خواست مشتری تطبیق دهیم.
حمیدرضا بادکوبه‌ای در این نشست خبری همچنین از داخلی‌سازی حدود 80 درصد از صنعت ساخت آلومینیوم در کشور خبر داد و گفت: فناوری تولید آلومینیوم در مقایسه با 5 سال گذشته بسیار متفاوت شده است و در نیم خطی که متخصصان آلومینیوم ایرالکو راه‌اندازی کرده‌اند، توانستند علاوه بر افزایش بهره‌وری کارخانه، حدود 80 درصد از تجهیزات موردنیاز را در داخل کشور تولید کنند.
مدیر‌عامل و عضو هیات‌ مدیره ایرالکو وجود نیروی متخصص، انرژی ارزان و موقعیت استراتژیک و ژئوپلیتیک ایران در آسیا و خاورمیانه را از امتیازات بر جسته ایران اسلامی بر شمرد و افزود: با توجه به موارد ذکر شده، توسعه صنعت آلومینیوم در ایران ضروری و اجتناب‌نا‌پذیر است و یقینا نقش ایرالکو با دارا بودن نیروی کار آزموده و با‌تجربه در رشد متوازن صنعتی کشور از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است. به اعتقاد وی اگر دهه گذشته را برهه‌ای مهم در توسعه فولاد، سپس مس بنامیم، بدون تردید دهه پیش رو دهه توسعه صنعت آلومینیوم در ایران خواهد بود.
به عقیده عضو هیات‌مدیره ایرالکو، فلز آلومینیوم این ظرفیت و توانایی را دارد که جایگزین مناسبی برای نفت و گاز در توسعه پایدار کشور باشد از طرفی هم این صنعت برای توسعه و بهسازی خویش مصمم تر از گذشته به دنبال رقابت‌پذیری در عرصه بین‌المللی است.
مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران در پایان با اشاره به قرار داشتن نام شرکت ایرالکو در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا، اظهار کرد: نام من به‌عنوان مدیرعامل این شرکت در فهرست تحریم قرار دارد که دلیل آن، تولید یک نوع فلز مورد نیاز کشور بوده است.
وی با بیان اینکه موضوع تحریم را در دادگاهی خارجی در دست پیگیری داریم، افزود: دادگاه مربوط به تحریم ایرالکو در بهمن‌ماه سال گذشته برگزار شده است و امیدواریم این مشکل برطرف شود.

دیدگاه شما

خبرنامه