قطع ارتباط سنگ آهن و قراضه

تاریخ ارسال : 06 آوریل 2015 ساعت : 11:20 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

از آنجاکه تولید فولاد بر پایه سنگ آهن سودآورتر از تولید آن با قراضه است، ارتباط بین ایندو رو به کاهش است. برخی شرکتهای فولادی توجه طولانی مدت خود را از قراضه به سمت سنگ آهن برده اند چراکه نسبت قیمت این دو ماده اولیه ۵ به ١ شده است. قیمت قراضه وارداتی ترکیه حدود ٢۵٠ دلار هر شورت تن رسیده این درحالی است که قیمت سنگ آهن تغییر چندانی نداشته و حتی ممکن است به زیر ۵٠ دلار در هر تن نیز برسد.

نوسان قیمت قراضه نمی تواند در راستای سنگ آهن پیش برود و عملا راه ایندو ماده اولیه از هم جدا شده است. تولید این دو محصول داستان جداگانه دارد. ظرفیت عرضه سنگ آهن به دلیل ماهیت تولید آن بالاست درحالیکه عرضه قراضه محدود است و نمی توان یک معدن دیگر برای تولید قراضه کشف کرد. ١۵ سال زمان نیاز است تا فولاد خام تبدیل به قراضه بشود و راهی برای سرعت بخشیدن به این پروسه نیست.
به همین دلیل کوره های انفجاری نسبت به قوس الکتریکی ارجحیت دارند و شرکتهای فولادی تمایلی به خرید کوره های قوس الکتریکی ندارند. علاوه بر این هزینه تولید با کوره های قوس الکتریکی بسیار بالاست. این نوع احیای مستقیم در زمان کمبود گاز و قیمت بالای سنگ آهن بوجود آمدند.
درحال حاضر روسیه کمترین هزینه تولید فولاد را دارد ولی احتمالا با سرمایه گذاریهای خاورمیانه در روشهای مقرون به صرفه احیای آهن، برنده این جایگاه در آینده خواهد بود.

دیدگاه شما

خبرنامه