افزایش قیمت اهرم کاهش تقاضا برای فلز سرخ

تاریخ ارسال : 11 مه 2015 ساعت : 9:22 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

بورس کالای ایران روز گذشته شاهد معامله 129 هزار تن انواع کالا در بازار فیزیکی بود که در این میان بیش از 37 هزار تن به محصولات مسی اختصاص یافت.


بر این اساس فلز سرخ روز یکشنبه نسبت به هفته گذشته افزایش 746 تومانی را در هر کیلو تجربه کرد. به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه مهم‌ترین عامل رشد نرخ این محصول در بورس کالا افزایش میانگین هفتگی قیمت مس در بورس فلزات لندن بوده است، به‌طوری که میانگین قیمتی این فلز طی هفته جاری 6411 دلار ثبت شد درحالی‌که متوسط نرخ آن در دو هفته گذشته 6172 دلار بوده است و افزایش قیمت 239 دلاری را در این هفته نشان می‌دهد. از طرفی نیز میزان تقاضای این فلز سرخ در معاملات روز گذشته بورس کالای ایران به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته بود که به عقیده فعالان بازار، عمده‌ترین عامل آن، افزایش خرید متقاضیان در معاملات هفته گذشته بوده است، رشد ناگهانی قیمت مس در بورس فلزات لندن در کنار زلزله شیلی و فوران آتشفشان این کشور که توقف کارخانه‌های تولیدی را به دنبال داشت نوید افزایش قیمت‌ها در هفته اخیر را می‌داد، به همین دلیل تقاضا به میزان قابل توجهی در معاملات بورس کالای ایران بالا رفت، در نتیجه بالا رفتن حجم تقاضا، میزان فروش افزایش یافت. کارشناسان معتقدند در روزهای آینده تقاضای فلز سرخ به بازار بازخواهد گشت و روند مبادلات بهتر از هفته‌های اخیر خواهد شد، البته قیمت‌ها به دلیل افزایش زیاد تعدیل خواهد شد و با توجه به روند بازارهای جهانی و کنترل نرخ محصولات در بورس کالای ایران بازار مس مجدد مسیر ثابتی را در هفته‌های آتی تجربه خواهد کرد.

به این ترتیب روز یکشنبه 20 بهمن‌ماه، بورس کالای ایران شاهد عرضه بیش از 37 هزار تن انواع مس بود که از این میزان، در این روز و در تالار محصولات صنعتی و معدنی، چهار هزار تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران معامله شد. این شرکت همچنین 3500 تن مس مفتول را در این روز مورد معامله قرارداد. از دیگر محصولات معامله شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این تالار معاملاتی می‌توان به 30هزار تن انواع مس کم عیار و 100 تن سولفور مولیبدن و 12 تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه‌بر این، 270 تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان معامله شد. بر این اساس، مس کاتد شرکت صنایع ملی مس ایران با قیمت 20 هزار و 739 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته افزایش 747 تومانی را تجربه کرده است. کل عرضه برای این محصول 4 هزار تن بوده درحالی‌که میزان تقاضا 360 تن بوده است.

همچنین مفتول مس شرکت صنایع ملی مس ایران نیز با قیمت 21 هزار و 451 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه، افزایش 746 تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول 3500 تن بوده است، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار 260 تن از این محصول بوده‌اند. از سوی دیگر مفتول مس شرکت دنیای مس نیز با نرخ21 هزار و 506 تومان در هر کیلو معامله شد که نسبت به عرضه‌های هفته قبل کاهش 746 تومانی را تجربه کرد. از طرفی نیز مس در بازار آزاد هم‌اکنون با قیمت 22 هزار و 100 تومان در هر کیلو معامله می‌شود که علاوه بر فاصله قیمتی 500 تومانی با بورس کالای ایران نسبت به‌روز شنبه افزایش 100 تومانی در هر کیلو داشته است. این در حالی است که قیمت فلز سرخ از یکشنبه گذشته تا دیروز در معاملات بازار آزاد واکنشی به نوسان پارامترهای تاثیر‌گذار نشان نداده است که نشان می‌دهد بورس کالای ایران نوسان قیمت‌ها را با توجه به تغییرات پارامترهای تاثیر‌گذار کنترل کرده و نرخ اعلامی این بازار معاملاتی قیمت‌ها در بازار داخلی را تا مبادلات بعدی تثبیت می‌کند. برخی کارشناسان حوزه فلزات پایه معتقدند در حال حاضر بورس کالای ایران بستر لازم را برای واقعی شدن قیمت‌ها فراهم کرده و به نظر می‌رسد در اوضاع فعلی و با توجه به شرایط رکودی بازار، این بورس موفق شده با کشف عادلانه قیمت‌ها، مبادلات مس را متعادل کند.

از سوی دیگر در بازارهای جهانی نیز تقاضای مس مدتی است که در مسیر رشد قرار دارد. با توجه به دورنمای رشد اقتصادی در جهان به‌صورت کلی می‌توان عقب‌نشینی رشد تقاضا را به نسبت برآوردهای پیشین پذیرفت. از طرفی افت و خیز قیمت نفت در کنار افت قیمت سایر مواد معدنی، ظرفیت‌های قدرتمندی برای کاهش درآمدهای دولتی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه قلمداد می‌شود که سرمایه‌گذاری در برخی از زیرساخت‌ها را محدود خواهد کرد. از طرفی کاهش رشد اقتصادی در اقصی نقاط جهان تا کنون به کاهش درآمدهای فردی و حتی ضعف بازار مسکن و خودرو انجامیده است. این موارد را می‌توان مهم‌ترین‌ دلایل کاهش تقاضای مس تصفیه شده در جهان دانست زیرا کاربرد مس به‌صورت مفتول در بخش‌های بزرگ صنعتی حجم بزرگی از تقاضای مس را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که کاربرد مس مفتول در ساخت‌وساز و یا کارخانه‌های خودروسازی نیز محدود شده که برآیند تمامی این موارد می‌تواند به عقب‌نشینی تقاضا از عرضه مس منتهی شود. اگر موجودی انبارها را در اقصی نقاط جهان به‌عنوان فاکتوری برای مقایسه عرضه و تقاضا بپذیریم، افزایش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن و بورس شانگهای فاکتوری برای نشان دادن پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا به شمار می‌رود‌.

دیدگاه شما

خبرنامه