بازار دلار داغ می‌شود؟

تاریخ ارسال : 21 آوریل 2015 ساعت : 9:36 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

نفت بازهم قیمت طلا را پایین کشید و لبخند را برلبان دلار بازگرداند. با از سرگیری معاملات در بازارهای جهانی دیروز قیمت جهانی نفت خام درگیر نوسان مثبت شد. هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال دیروز به بیش از ۶٣ دلار رسید. این در حالی بود که نفت امریکا تا ۵۶ دلار بالا آمد ولی نفت اوپک روی ۶٠ دلار ایستاد. نوسان مثبت نفت در بازارهای جهانی سبب شد ارزش دلار در برابر یورو بالا برود و اونس جهانی طلا دوباره نزولی شود. اونس جهانی طلا دیروز عقب‌نشینی کرد و دوباره به ١٢٠۴ دلار برگشت.

کاهش قیمت طلا در بازار جهانی واکنشی متناسب در بازار آزاد تهران را به دنبال داشت. هر گرم طلای ١٨ عیار دیروز به ٩٨ هزار و ٩٢٠ تومان کاهش پیدا کرد. مثقال مظنه نیز دیروز به ۴٢٨ هزار و ۵٠٠ تومان رسید. این در حالی بود سکه تمام طرح قدیم و جدید دیروز به ٩۶۶ هزار تومان کاهش پیدا کردند. نیم سکه گران شد و به ۵٠١ هزار تومان رسید. ربع سکه هم از٢٧٩ هزار تومان کوتاه نیامد. اما سکه یک گرمی روی ١٩٠ هزار تومان باقی ماند.

افزایش ارزش دلار در برابر یورو پس‌لرزه‌هایی هم در بازار ارز داشت. هر دلار امریکا دیروز به ٣٣٣٧ تومان رسید تا نشان دهد روند دلار همچنان در مسیر صعودی است. در حالی که پوند ۴٩٩۶ تومان را برای خود برگزید، یورو و لیر ترکیه نیز با کاهش قیمت به ٣۶١٣ تومان و ١٢٧٠ تومان رسیدند. این در حالی بود که درهم امارات روی ٩١٢ تومان ایستاد و تغییری نکرد.

روند صعودی دلار در بازار آزاد تهران در حالی ادامه دارد که به نظر می‌رسد دلالان ارز همچنان به انجام معاملات خود به روال گذشته پایبندند و کوتاه نمی‌آیند. بررسی میدانی ما نشان می‌دهد دلالان ارز مانند گذشته در چهارراه استانبول و سبزه میدان مشغول معامله دلار هستند و هیچ تغییری در رفتار و معاملات آنها اتفاق نیفتاده است. یکی از صرافان پاساژ افشار روند بازار ارز را خوب می‌داند و از مناسب بودن میزان عرضه و تقاضا برای دلار می‌گوید. او معتقد است روند صعودی دلار ادامه دارد و به نظر می‌رسد در دو ماه آینده دلار خود را در کانال بالای ٣۵٠٠ تومان تثبیت کند. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کردند نرخ دلار بین ٣٢٠٠ تومان تا ٣٣٠٠ تومان باقی بماند و تا دو ماه آتی تغییری نکند.

دیدگاه شما

خبرنامه