جنگ قدرت در بازار سنگ آهن استرالیا

تاریخ ارسال : 14 مه 2015 ساعت : 3:36 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

شرکت معدنی فورتسکیو استرالیا که چهارمین تولید کننده سنگ آهن دنیاست، در مقابل شرکت های رقیب بی اچ پی و ریو تینتو اعلام جنگ کرده است. این شرکت معدنی معتقد است باید دولت استرالیا وارد میدان شود و مانع برنامه های توسعه معادن این شرکت های بزرگ معدنی گردد. چرا که فورتسکیو مجبور شده به علت عملکرد غلط غول های معدنی دنیا، بیش از ١٠٠ کارگر خود را در یک روز کنار بگذارد.
این شرکت های معدنی بزرگ معتقدند که باید حتی در صورت شکسته شدن قیمت سنگ آهن، میزان عرضه را در سال های آتی به بازار جهانی بالا ببرند. فورتسکیو معتقد است عملکرد فعلی بی اچ پی و ریو تینتو اقتصاد استرالیا را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و بر توسعه زیر ساخت ها از جمله گسترش آموزش و پروش و سرویس دهی به بازنشستگان نیز فشار می آورد. از این رو از مردم استرالیا خواسته به نمایندگان خود فشار بیشتری بیاورند تا عملکرد این دو غول معدنی دنیا زیر سوال برود.
در این بین واکنش ها به خواسته فورتسکیو نیز به سرعت نمایان شده و وزارت معادن استرالیا اظهار داشته این بازی خطرناکی برای فورتسکیو است که به دنیال دخالت دولت فدرال می باشد.
کارشناسان معتقدند دولت استرالیا نباید در مدیریت بازار سنگ آهن مداخله ای داشته باشد. چرا که چنین اقدامی فرصت را به دست رقبای استرالیا از جمله برزیل می دهد. تجربه نشان داده وقتی شرکتی معدنی سهم خود را از بازار از دست بدهد باز پس گرفتن آن کار ساده ای نیست.
در این بین تحلیلگران معتقدند در این جنگ قدرت، شرکت فورتسکیو که سومین تولید کننده سنگ آهن استرالیاست چندان بی گناه نیست. چرا که این شرکت نیز در مازاد عرضه سنگ آهن نقش داشته و اخیرار تولید را به ١۶۴ میلیون تن در سال افزایش داد.

دیدگاه شما

خبرنامه