چرا سیمان گران نشد؟

تاریخ ارسال : 10 مه 2015 ساعت : 3:18 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

نماینده‌های مجلس در مورد افزایش نیافتن قیمت سیمان اعلام موضع کردند. انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در شرایطی خواستار افزایش قیمت سیمان شده که بر اساس بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور هر افزایش قیمتی به دلیل افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده و دستمزد‌ها در بخش‌های اقتصادی ممنوع شده است که البته آن بخشنامه واکنش‌های بسیاری را هم در پی داشت. در همین حال  فعالان عرصه صنعت سیمان مدتی است به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و دستمزد در انتظار تایید افزایش ۱۷ درصدی قیمت این محصول از سوی وزارت صنعت هستند.

در این مورد محسن بیگلری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: معمولا هر ساله قیمت سیمان بالا می‌رود، ما برای افزایش قیمت‌ها یک روند منطقی نداریم، در برخی از کالا‌ها افزایش قیمت به وفور دیده می‌شود در صورتی که در برخی دیگر هیچ تغییری صورت نمی‌گیرد و این تضاد باعث رکود در کشور ما شده است.او افزود: ما در حال حاظر در بخش مسکن با رکود مواجه هستیم، در گذشته خرید فروش مسکن به گونه‌ای بود که در آن بسیاری از افراد مانند کارگر و بنا و مصالح فروش درگیر ساخت مسکن بودند و در آخر بنگاه‌دار خرید و فروش را انجام می‌داد، اما متاسفانه امروزه با این‌گونه تصمیمات ما با رکود بسیار شدیدی مواجه شده‌ایم. به نظر من باید قیمت‌ها ثابت بماند، و برای آنها نرخی تعیین نکنیم، به شرطی که از طرفی دیگر قیمت سایر محصولات مانند روغن، برنج و گوشت هم افزایش پیدا نکند. باید یک روال نظام‌مند و قانونمندی را پیش ببریم.

بیگلری در پاسخ به این سوال که آیا وزیر صنعت با افزایش سیمان موافقت خواهد کرد؟ گفت: وزیر صنعت باید در این زمینه منطقی عمل کند، به نظر من با افزایش قیمت سیمان موافقت خواهد شد، اما من با افزایش قیمت کالا‌ها موافق نیستم، من موافق این هستم که اگر هم دستمزد کارگران در بخش مسکن بالا می‌رود قیمت مصالح به ویژه سیمان ثابت بماند.

او اظهار کرد: در برخی از کشور‌ها قیمت همه چیز ثابت است و دستمزد هم افزایش پیدا نمی‌کند. من معتقدم تا زمانی که صنعت سیمان مقاومت دارد نباید افزایشی صورت بگیرد اما از نقطه شروع آسیب‌پذیری و احتمال ورشکستگی در صنعت سیمان، افزایشی معقول داشته باشیم تا دچار ضرر نشویم.

او در پاسخ به این سوال که دلیل اصلی مخالفت موقت وزیر صنعت به افزایش سیمان چیست؟ بیان کرد: شاید منتظر وضعیت اقتصادی هستند ولی در ‌‌نهایت موافقت می‌شود و افزایش پیدا می‌کند.

در این میان کمال الدین پیرموذن، دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن هم گفت: حماسه سیاسی ما با مرور زمان به بار ننشسته است، انشا الله تعامل عزت خواه ایران تا آخر بهار به بار می‌نشیند و به دنبال آن رونق اقتصادی پیدا می‌کند و به دلیل آنکه رشد اقتصادی ما به آن صورت جان نگرفته و رکود در تمامی عرصه‌ها قابل شهود است و مصرف‌کنندگان در فشار معیشت و اقتصادی قرار دارند، وزیر صنعت بی‌تردید این موضوع را مد نظر قرار داده است و چون در حال حاضر ما رونقی پرشتاب و تاثیر گذاری را مشاهده نمی‌کنیم این امر باعث شده که جلوگیری از افزایش قیمت را کلید نزنند.با این حال هنور این نوسان قیمت به سیمان نرسیده است.

او خاطر نشان کرد: من امیدوارم با تعامل با سازندگان دنیا و مراودات ایران با همه عالمیان خصوصا کشورهای پیرامونی پس از رفع محدودیت‌های بین‌المللی شاهد رونق سیمان و رونق اقتصادی کشور وافزایش ثروت ملی و اقتصاد آحاد ملت باشیم و در دنیای رقابت کیفیت سیمان را بیش از پیش مشاهده کنیم و اینکه افزایشی نسبی و مطلوب را پس از رونق اقتصادی ببینیم.

پیرموذن در پایان بیان کرد: از نظر نمایندگان هرگونه افزایش قیمت مصالح و تجهیزات تاثیری چندانی در بهبود اقتصاد ما نخواهد داشت، حتی در خصوص صنعت خودرو.

دیدگاه شما

خبرنامه