آیا باید از بازار فلزات اساسی خارج شد؟

تاریخ ارسال : 13 ژوئن 2015 ساعت : 9:31 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

روز گذشته قیمت مس اندکی افزایش یافته اما پنج‌شنبه قیمت‌ها به دلیل افزایش ارزش دلار و انتشار برخی گزارش‌های نه چندان مثبت از اقتصاد چین افول کرد و به زیر شش هزار دلار در هر تن رسید که پایین‌ترین میزان در یک هفته اخیر بود.
با توجه به کاهش قیمت مس و برخی دیگر از فلزات اساسی در روزهای اخیر این سوال مطرح می‌شود که آیا روند کنونی کاهش قیمت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد؟ در روزهای اخیر برخی گزارش‌های منتشر شده از اقتصاد چین مثبت و برخی منفی بوده است. برای مثال، سرمایه‌گذاری ثابت در این کشور در ماه گذشته میلادی کندترین رشد را طی 15 سال اخیر داشته و نرخ رشد آن پایین‌تر از پیش‌بینی اقتصاددان‌ها بوده است.

در هفته جاری تعداد خبرهای مثبت از اقتصاد چین بیش از خبرهای منفی بود. میزان خرده‌فروشی 1/ 10 درصد رشد کرده که با پیش‌بینی اقتصاددان‌ها سازگار است و نیز تولید صنعتی در ماه‌مه ‌در مقایسه با ماه مه‌سال پیش 1/ 6 درصد افزایش یافته که بالاتر از پیش‌بینی اقتصاددان‌ها است. از سوی دیگر، میزان عرضه پول M2 (نقدینگی)و وام‌های جدید در ماه گذشته میلادی بالاتر از پیش‌بینی‌ها بوده است.

البته سرمایه‌گذاری شهری اندکی کمتر از پیش‌بینی اقتصاددان‌ها رشد کرده و نرخ تورم در ماه گذشته میلادی در مقیاس سالانه 2/ 1 درصد بوده که کمتر از پیش‌بینی اقتصاددان‌ها است و نشان‌دهنده ضعف تقاضای داخلی در چین است. اما درباره داده‌های منفی از اقتصاد چین باید به یک نکته مهم توجه داشت و آن اینکه داده‌های منفی به‌ویژه کاهش نرخ تورم، زنگ خطر را برای دولت چین به صدا در می‌آورد و این نهاد را وادار می‌کند اقدامات بیشتری برای حمایت از رونق اقتصاد و افزایش مصرف داخلی انجام دهد.

به همین دلیل است که تحلیلگران کامرتس بانک می‌گویند، احتمالا قیمت فلزات اساسی در هفته‌های آینده در سطوح کنونی باقی خواهد ماند اما در نیمه دوم امسال به تدریج افزایش خواهد یافت زیرا تاثیر سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی چین و اروپا در ماه‌های آینده بیشتر خواهد شد. البته رشد ارزش دلار در صورت بالا رفتن نرخ‌های بهره در آمریکا یک عامل مهم در جلوگیری از افزایش قابل ملاحظه قیمت فلزات اساسی است.

بانک مرکزی آمریکا بر مبنای گزارش‌های مثبت از اقتصاد این کشور قصد دارد در سال جاری نرخ‌های بهره را بالا ببرد و پیش‌بینی شده این اقدام در ماه سپتامبر یعنی سه ماه دیگر انجام خواهد شد.

دیدگاه شما

خبرنامه