ساعات پیک مصرف برق تابستان اعلام شد

تاریخ ارسال : 01 ژوئن 2015 ساعت : 9:47 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

معاون شرکت توانیر با اشاره به تغییر پیک مصرف برق برای تابستان سال جاری به ساعات ۱۱ صبح تا ۱۶ بعدازظهر، گفت: تا پیش از تابستان ۱۰۰ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.
غلامرضا خوش خلق در تشریح آخرین وضعیت تولید و مصرف برق ایران در آستانه فصل تابستان، گفت: مصرف کل کشور براساس پیک بار تابستان سال گذشته حداکثر ۴۹ هزارمگاوات بوده که البته در سال گذشته فصل گرما زود شروع شد و به مدت طولانی تری نیز ادامه داشت و شدت گرمای بیشتری را هم شاهد بودیم.
معاون هماهنگی امور توزیع توانیر با اشاره به تغییر زمان پیک بار مصرفی برق در کشور، تصریح کرد: در طول سال‌های اخیر شاهد تغییر زمان پیک بار مصرفی از شب به روز بوده ایم به طوری‌که برای تابستان سال جاری پیک بار از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۶ بعد از ظهر است.

به گزارش تسنیم این مقام مسئول با تاکید بر اینکه وجود پیک مصرف روزانه در فصل تابستان به منزله حذف پیک مصرف برق در ساعت شب نیست، اظهار داشت: به این معنا است که پیک مصرف برق روز از پیک شب پیشی گرفته است.

خوش خلق در ادامه با اشاره به برنامه وزارت نیرو به منظور توسعه ساخت نیروگاه های برق مقیاس کوچک، تبیین کرد: ایجاد نیروگاه های مولد مقیاس کوچک یکی از بهترین راه های سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی است.

وی با یادآوری اینکه هم اکنون ظرفیت تولیدی خوبی در کشور وجود دارد اما ۱۴.۵ درصد از کل ظرفیت نیروگاهی کشور برق آبی است که ۵ درصد برق مصرفی را تامین می کند، تاکید کرد: با توجه به وضعیت بارندگی و خشکسالی و افت ذخیره دریاچه های پشت سدها، اگرچه هنوز وضعیت بسیار بد نیست، اما شرایط مطلوبی هم نداریم.

خوش خلق با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای بهینه سازی مصرف برق، تبیین کرد: در طول چند سال گذشته تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون لامپ کم مصرف یارانه ای بین مردم توزیع شد و سرمایه گذاری هایی در زمینه تولید کولر و یخچال و سایر وسایل برقی کم مصرف انجام شده است.

معاون توانیر با اعلام اینکه با حمایت های دولت و وزارت نیرو تاکنون ۳ هزار مگاوات قرارداد در زمینه ایجاد نیروگاه های مقیاس کوچک با بخش خصوصی مبادله شده است، یادآور شد: از این میزان قرارداد مبادله شده ۴۱۰ مگاوات تاکنون در مدار قرار گرفته و تا پایان خرداد ماه امسال هم ۱۰۰ مگاوات دیگر وارد مدار شود.

وی همچنین از وجود ۷۲ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی در کشور خبر داد و افزود: خرید تضمینی انرژی تولید شده به میزان ۵ سال، تضمین واگذاری گاز، اعطای تسهیلات، معافیت های مالیاتی و حق ترانزیت انرژی و واگذاری زمین رایگان در محل شهرک های صنعتی برای احداث نیروگاه مهمترین تسهیلات ارائه شده به سرمایه گذاران خصوصی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه کاهش تلفات شبکه های توزیع، افزایش راندمان نیروگاهی، کاهش تولید گازهای گلخانه ای، کاهش گاز مصرفی، اشتغالزایی و استفاده در حوزه پدافند غیرعامل از مزایای توسعه نیروگاه های مولد مقیاس کوچک است، خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود روند ساخت و توسعه نیروگاه های مقیاس کوچک در کشور شتاب بگیرد.

دیدگاه شما

خبرنامه