معامله بیش از ۷ هزار تن فلز سرخ

تاریخ ارسال : 15 ژوئن 2015 ساعت : 8:59 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

کاهش پله‌ای تقاضای مس در معاملات روز یکشنبه بورس کالای ایران نشان از عمق رکود معاملات در بازار داخلی و کمبود نقدینگی معامله‌گران برای خریداری این محصول دارد.

به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه عرضه‌های مس در این روزها نمی‌تواند خود را با میزان تقاضا هماهنگ کند و هر هفته شاهد افت تقاضای این محصول در بورس کالای ایران هستیم که مهم‌ترین دلیل آن پایین آمدن توان خرید شرکت‌های خریدار است.
وی افزود: البته این در شرایطی است که کاتد مس شرایط بهتری نسبت به مفتول این فلز دارد که مهم‌ترین عامل این موقعیت بهتر اعلام ممنوعیت معامله این محصول خارج از بورس بوده است که در آخرین هفته از سال 93 توسط رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) مطرح شد. بر همین اساس تولیدکنندگان نیز از عرضه محصولات خود در بازار داخلی به منظور کوتاه شدن دست واسطه‌ها خودداری می‌کنند.
همچنین به گفته یکی از کارگزاران فلزات پایه، علت اصلی ریزش قیمت بیش از 100تومانی فلز سرخ در بورس کالای ایران نسبت به هفته گذشته، کاهش میانگین هفتگی نرخ این محصول در بورس لندن است.
البته نرخ ارز در بازار آزاد نیز افت اندکی داشته ولی به کاهش قیمت 9تومانی آن نمی‌توان استناد کرد.
از طرفی اطلاعیه عرضه مس کاتد در روز شنبه اخیر منتشر شد که بر اساس آن، معامله این محصول از روز چهارشنبه آینده در رینگ صادراتی صورت خواهد گرفت.
به گفته یکی از کارشناسان بازار فلزات رنگی این محصول، با سه تناژ 200، 500 و 5 هزار تنی از روز چهارشنبه آینده در رینگ صادراتی عرضه می‌شود و نوع قرارداد معامله برای این محصول به‌صورت نقدی است و پرداخت مبلغ آن در دو مرحله پرداخت موقت و پرداخت نهایی صورت می‌پذیرد.این فعال بازار افزود: بر اساس شرایط اختصاصی عرضه کاتد مبلغ قابل پرداخت برابر 100 درصد مبلغ صورت حساب موقت که بر حسب دلار آمریکا تنظیم و با میانگین قیمت موقت مس در 5 روز کاری متوالی (مطابق با تقویم میلادی) منتهی به روز قبل از عرضه با اضافه پریمیوم نهایی شده در رقابت معاملات بورس کالا محاسبه می‌شود.
به گفته وی مطابق دستورالعمل رینگ صادراتی زمان پرداخت برای تسویه نقدی حداکثر به مدت پنج روز کاری از تاریخ معامله و برای تسویه اعتباری حداکثر ظرف مدت 10 روز کاری از تاریخ معامله در بورس کالای ایران است.
وی ادامه داد: ارزش مس کاتد معامله‌شده در رینگ صادراتی بورس کالای ایران هم به‌صورت ریالی و هم با سایر ارزها از سوی شرکت تولیدکننده قابل دریافت است و چنانچه ارزش کالا به‌صورت ریالی پرداخت شود، ارز محاسباتی برای آن، ارز آزاد متقاضی خواهد بود.
به این ترتیب کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند با عرضه مس کاتد در رینگ صادراتی بورس کالا با توجه به مازاد این محصولات در انبارهای داخلی و ممنوعیت خرید و فروش آن در بازار آزاد شرایط بهتری برای تولیدکنندگان این محصول ایجاد خواهد شد اما این احتمال نیز وجود دارد که قیمت‌ها با روند صعودی مواجه شوند.
این در شرایطی است که پیش‌بینی‌های انجام‌شده از سوی کارشناسان بازار جهانی دورنمای مثبتی از مس نشان نمی‌دهد و احتمال نوسان رو به پایین نرخ این فلز سرخ و ماندن آن زیر 6 هزار دلار ادامه خواهد داشت. البته در ماه‌های آینده میزان تاثیر سیاست‌های حمایتی بانک مرکزی چین و تغییرات ارزش دلار؛ دو عامل اصلی موثر بر تغییرات قیمت مس و دیگر فلزات اساسی خواهند بود که باید دید چه میزان بر روند قیمتی این فلز سرخ تاثیر می‌گذارند.
به این ترتیب روز یکشنبه 24 خرداد، بورس کالای ایران شاهد معامله حدود 28 هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از 623میلیارد ریال در بازار فیزیکی این بورس بود که در گروه مس، 1800 تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران به قیمت 191 هزار و 557 ریال معامله شد. این شرکت همچنین 460 تن مس مفتول را به قیمت 198 هزار و 642 ریال به فروش رساند. از دیگر محصولات معامله‌شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به 5500 تن انواع مس کم‌عیار، 200 تن سولفور‌مولیبدن و 6 تن کنسانتره فلزات گران‌بها اشاره کرد.
بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت 19 هزار و 155 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته کاهش 129 تومانی را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول 4 هزار تن بوده درحالی‌که میزان تقاضا 780 تن ثبت شد. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت 19هزار و 864 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله، افت 131 تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول 3 هزار و 500 تن بوده است، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار 460 تن از این محصول بودند.
مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه 19 هزار و 919 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته، کاهش 131 تومانی در هر کیلو را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول 270 تن بود که با میزان تقاضا برابری می‌کرد.
از سوی دیگر این فلز سرخ هم‌اکنون در بازار آزاد با قیمت 21 هزار و 500 تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد که نسبت به‌ روز گذشته کاهشی 100 تومانی را در هر کیلو تجربه کرد.

دیدگاه شما

خبرنامه