بانک‌ها اسکناس ندارند!

تاریخ ارسال : 30 ژوئن 2015 ساعت : 9:30 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

صنایع و سایر بخش‌های اقتصادی درحالی برای حل مشکل کمبود نقدینگی چشم امید به بانک‌ها دارند که گویا بانک‌ها نیز خود با مشکل کمبود نقدینگی مواجه شده‌اند زیرا افرادی که بیش از 50میلیون تومان پول در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده باشند باید برای دریافت پول خود چند روز زودتر به بانک مراجعه کنند.

گویا درد کمبود پول فیزیکی به فصل مشترک همه بازارها تبدیل شده است، زیرا گلایه از بی‌پولی مدت‌هاست که بر سر زبان فعالان اقتصادی افتاده، ‌اما نکته قابل تامل آن است که بانک‌ها به عنوان بخشی که پیوسته با پول سروکار دارند هم به درد بی‌پولی و چالش نقدینگی دچار شده‌اند. طبق خبرهای دریافتی این رسانه از برخی از مشتریان بانک‌ها، گویا در برخی از شعب بانک‌ها در زمان افتتاح حساب جهت سپرده‌گذاری با سپرده‌گذار شرط می‌شود که برای تحویل نقدی پول خود باید زودتر به شعبه خبر داده شود.

یکی از مشتریان بانک در همین رابطه گفت: وقتی برای سپرده‌گذاری 50 میلیون تومان به یکی از شعب بانک‌ها رجوع کردم متصدی شعبه به من گفت که هر وقت پول خود را به شکل نقدی نیاز داشتید باید سه روز جلوتر به شعبه اطلاع دهید.

وی وقتی دلیل این امر را از متصدی جویا شده بود، متصدی کمبود پول نقد در شعبه را دلیل این امر عنوان کرده بود.

از سوی دیگر یکی دیگر از مشتریان یکی از بانک‌ها در همین رابطه به «جوان» گفت: وقتی برای سپرده‌گذاری 20میلیون تومانی به یکی از شعب بانکی مراجعه کردم با بنده شرط شد که برای دریافت نقدی پول باید در ساعت ابتدایی روز کاری به شعبه اطلاع دهد. در همین حال یکی دیگر از افرادی که برای دریافت نقدی 100میلیون تومان از حساب جاری خود به یکی از شعب بانکی مراجعه کرده بود به وی گفته شده بود که چون پایان ماه است هم اکنون امکان پرداخت نقدی کل پول وجود ندارد و شعبه تنها می‌تواند یک سوم از رقم مذکور را به شکل نقدی به وی پرداخت کند و الباقی آن به شکل غیر‌نقدی پرداخت می‌شود.

پیش از این تمامی بخش‌های اقتصادی جز بخش پولی کشور از کمبود نقدینگی آه و ناله می‌کرد اما در کمال تعجب چالش کمبود نقدینگی در بخشی که سروکارش پیوسته با پول است ظهور و بروز کرده است. کارشناسان اقتصادی براین باورند که عارضه کمبود پول نقد در بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری مجاز و غیرمجاز در ماه‌های پیش‌رو شدت بیشتری نیز به خود خواهد گرفت، زیرا از طرفی نقدینگی کل در جامعه پیوسته در حال رشد است و از طرف دیگر فاصله و گپ بین پول نقد موجود در جامعه با حجم کل نقدینگی در کشور آنقدر رشد یا‌فته است که نمی‌توان در عین حال از پس پرداخت پول نقد به هر حساب دیداری و غیر دیداری برآمد.

گفتنی است پیش‌بینی می‌شود که حجم کل نقدینگی با احتساب میانگین رشد این نماگر از ابتدای دولت یازدهم تاکنون از رقم 830هزار میلیارد تومان نیز عبور کرده باشد و این درحالی است که پول نقد موجود در اقتصاد تنها حدود 100هزار میلیارد تومان است از همین رو است که بانک‌ها نمی‌توانند به سرعت به تقاضای نقدی سپرده‌گذاران خود پاسخ مثبت دهند و مجبورند برای تأمین پول نقد مورد نیاز خود کمی از مشتری مهلت طلب کنند.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان اقتصادی نیز دلیل عدم پرداخت نقدی سپرده‌هایی که رقم آن قابل ملاحظه است را به مباحث امنیتی شعب بانکی ارتباط می‌دهند و براین باورند که تمایل به پول نقد نگه داشتن در شعب به دلیل ریسک دستبرد کاهش یافته است و اغلب مدیران شعب ترجیح می‌دهند به جای پول نقد از چک‌های رمز‌دار بین بانکی که حکم پول نقد را به نوعی دارند استفاده کنند.

دیدگاه شما

خبرنامه