پایان غائله مالیات برارزش افزوده زرگران پس از ۷ سال

تاریخ ارسال : 30 ژوئن 2015 ساعت : 9:31 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

سرانجام پس از گذشت هفت سال به نظر می‌رسد که مقاومت طلافروشان در مقابل مالیات بر ارزش افزوده به اتمام رسیده است. روز گذشته بود که علیرضا طاری بخش معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی از پایان این غائله و گردن نهادن صنف طلافروشان به قانون خبر داد.

درحالی که طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده نهایی که همان خریدار طلاست، دریافت می‌شود، زرگران از همان ابتدای ابلاغ قانون مالیات بر ارزش افزوده یعنی از مهر ماه 1387 درمقابل اجرای این قانون صف آرایی کردند. به طوری که صف آرایی آنها به تعطیلی طلافروشی‌ها در چند شهر بزرگ کشور مانند تهران، اصفهان، تبریز، قزوین و شیراز انجامید. به اعتقاد زرگران برای اینکه مالیات ارزش افزوده 3 درصدی سال 87 از مشتریان دریافت شود باید قیمت طلا افزایش یابد تا آنها زیان نکنند. به هر صورت از زمان ابلاغ قانون مالیات بر ارزش افزوده صنف زرگران با این قانون مشکل داشتند به طوری که در سال 92 یک بار دیگر اعتراض آنها به این نوع مالیات آغازشد. سرانجام رئیس جمهوری وقت، وزیر اقتصاد دولت خود را موظف کرد تا ظرف مدت کوتاهی برنامه عملیاتی و راهکار مناسب برای اجرای صحیح قانون تدوین کند.

دربخشی از نامه محمود احمدی‌نژاد آمده بود: «تا زمان ابلاغ دستورالعمل‌های لازم و تمهید شرایط مناسب، اقدام مربوط به اخذ هر نوع وجوه در اجرای این قانون متوقف خواهد بود.» کارشناسان این اقدام دولت را دلیل بر تبلیغ کافی نکردن در زمینه نحوه مالیات‌گیری برای این قانون ارزیابی کرده و معتقد بودند برای همین دولت هر چه تلاش کرد نتوانست بازاریان معترض را به ادامه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده قانع کند و نهایتاً در مقابل این اعتراض‌ها تن به تعلیق اجرای این قانون داد تا غائله ختم شود. اما با استقرار دولت یازدهم و آماده شدن زمینه اجرای کامل تر این قانون در اصناف مختلف، ابلاغ بخشنامه جدید ۸ درصدی مالیات بر ارزش افزوده بار دیگر موجی از اعتراضات را به راه‌انداخت. در همین راستا صنف طلا فروشان برآن شدند تا با تکرار اعتصاب خود برای دومین بار خواسته‌های خود را به دولت تحمیل کنند

مالیات طلافروشان از کارگران کمتر است

بر اساس عملکرد سال‌های گذشته به طور متوسط مالیات بر مشاغل طلافروشی برای هر عضو این صنف یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در سال است که این میزان مالیات از درآمد قشر کارگر هم کمتر است. علاوه بر این به طور کلی میزان تمام مالیات‌های پرداختی در کشور بسیار پایین است و این وضعیت، ضعف نظام مالیاتی کشور را نشان می‌دهد و باعث می‌شود که نتوان بدرستی از مشاغل مالیات دریافت کرد.معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور گفت: به طور میانگین مالیات بر ارزش افزوده ابرازی طلافروشان در آخرین دوره (زمستان سال 93) به طور میانگین 900 هزار تومان بوده است.

علیرضا طاری بخش در نشستی خبری درباره استقبال طلافروشان از اجرای مالیات بر ارزش افزوده تأکید کرد: هم اکنون سرانجام طلافروشان به ثبت‌نام برای مالیات ارزش افزوده به این مالیات گردن نهادند. وی تأکید کرد: از آنجا که مالیات میانگین زرگران کافی نیست سازمان امور مالیاتی براساس حسابرسی‌ها مالیات واقعی را وصول خواهد کرد.

دیدگاه شما

خبرنامه