توصیه‌های امنیتی سامانه بانکداری اینترنتی

تاریخ ارسال : 10 آگوست 2015 ساعت : 10:47 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

از باز کردن ایمیل‌های ناشناس و پاسخ به نامه‌ای که در آن درخواست اطلاعات شخصی، مشخصات و جزئیات حساب بانکی، کارت بانکی و … را می‌نماید، اجتناب کنید.
از باز کردن ایمیل‌های ناشناس و پاسخ به نامه‌ای که در آن درخواست اطلاعات شخصی، مشخصات و جزئیات حساب بانکی، کارت بانکی و … را می‌نماید، اجتناب کنید.

نکاتی که کاربران باید به آن توجه کنند:

ملاحظات امنیتی فعالسازی خدمات بانکداری اینترنتی
۱-هنگام دریافت پاکت محتوی شناسه مشتری و کلمه عبور سامانه بانکداری اینترنتی از باز و مخدوش نبودن پاکت اطمینان حاصل نموده و در صورت مخدوش بودن مسئول شعبه را مطلع نمایید.
۲-شناسه مشتری و کلمه عبور سامانه بانکداری اینترنتی ارائه شده توسط شعبه را در اولین ورود به سامانه مذکور تغییر دهید.

مدیریت کلمه عبور
۱-توصیه می‌گردد کلمه عبور سامانه بانکداری اینترنتی، ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و کاراکترهای ویژه نظیر @،%، $ و غیره باشد.
۲-کلمه عبور سامانه بانکداری اینترنتی خود را در اختیار دیگران قرار نداده و آن را در فواصل زمانی (حداقل هر سه ماه) و بنا به ضرورت تغییر دهید.
۳-از انتخاب کلمه عبور قابل حدس نظیر سال تولد، سال ازدواج، شماره شناسنامه و …، برای ورود به سامانه بانکداری اینترنتی خود، اجتناب نمایید.
۴-هنگام ورود شناسه مشتری و کلمه عبور سامانه بانکداری اینترنتی، از عدم رویت آن توسط دیگران اطمینان حاصل نمایید.
۵-از یادداشت و ذخیره نمودن شناسه مشتری و کلمه عبور سامانه بانکداری اینترنتی در جایی که امکان سوء‌استفاده‌های آتی از حساب بانکی شما را برای یابنده آن فراهم می‌نماید، خودداری نمایید.
۶-از انتخاب رمزهای مشابه برای کارت‌ها و سامانه‌های بانکی خودداری نمایید.
۷-جهت ورود شناسه مشتری و کلمه عبور سامانه بانکداری اینترنتی، ترجیحاً از صفحه کلید مجازی تعبیه شده در سایت مربوطه استفاده نمایید.
۸-اکیداً توصیه می‌گردد جهت ورود به سامانه بانکداری اینترنتی و انجام تراکنش‌های مالی از یکبار رمز(OTP/Mobile OTP) استفاده نمایید.

پیشگیری از سوء‌استفاده‌های اینترنتی
سوء‌استفاده‌های اینترنتی به منظور دسترسی به اطلاعات محرمانه بانکی به روش‌های گوناگونی توسط کلاهبرداران انجام می‌گردد. در یکی از این روش‌ها (فیشینگ) کلاهبرداران از طرق مختلف نظیر ایجاد وب‌سایت‌های جعلی مشابه با وب‌سایت‌های اصلی و معتبر، ارسال ایمیل و پیامک به منظور سرقت اطلاعات محرمانه و سوء‌استفاده از این اطلاعات اقدام می‌نمایند. به منظور جلوگیری از قرارگرفتن در معرض جعل و سوءاستفاده اینترنتی توصیه می‌گردد نکات ذیل را رعایت نمایید:
۱-به منظور استفاده از سامانه بانکداری اینترنتی صرفاً از طریق مراجعه مستقیم به وب‌سایت بانک ملت اقدام نموده و توصیه می‌شود برای امنیت بیشتر، وب‌سایت بانک ملت را با تایپ نمودن نشانی اینترنتی (URL) آن در نوار آدرس(Address bar) مرورگر وب مشاهده نمایید.
۲-از باز کردن ایمیل‌های ناشناس و پاسخ به نامه‌ای که در آن درخواست اطلاعات شخصی، مشخصات و جزئیات حساب بانکی، کارت بانکی و … را می‌نماید، اجتناب کنید.
۳-از ورود به وب‌سایت‌های متفرقه و بازنمودن لینک‌های مربوطه اجتناب نمایید.
ملاحظات رایانه، تبلت و گوشی تلفن همراه هوشمند:
۱-همواره از عدم نصب ابزارهای سرقت کلمه(key logger) سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بر روی رایانه خود اطمینان حاصل نمایید.
۲-از دریافت(Download) و اجرای نرم‌افزار و فایل‌های ناشناس و متفرقه روی رایانه، تبلت و گوشی تلفن همراه خود اجتناب نمایید.
۳-از بروزرسانی مستمر سیستم عامل، مرورگر وب و سایر نرم‌افزارهای منصوب روی رایانه، تبلت و گوشی تلفن همراه خود اطمینان حاصل نمایید.
۴-رایانه، تبلت و گوشی تلفن همراه خود را به ضدویروس معتبر مجهز نموده و آن را به صورت مستمر بروزرسانی نمایید.
۵-برای دسترسی به سامانه بانکداری اینترنتی از ابزارهای فیلتر شکن نظیرVPN استفاده ننمایید.
۶-پس از اتمام کار در سامانه بانکداری اینترنتی، با استفاده از گزینه خروج، از سامانه مذکور خارج شوید.
۷-رایانه، تبلت و گوشی تلفن همراه خود را طوری تنظیم نمایید که در فواصل زمانی کوتاه با استفاده از روش‌های امنیتی(PIN,Pattern, Password و …) قفل گردد.

ملاحظات عمومی
۱-از صحت اطلاعات تماس خود (شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل) در سامانه بانکداری اینترنتی اطمینان حاصل نموده و در صورت تغییر اطلاعات مزبور نسبت به بروزرسانی آن‌ها از طریق مراجعه به شعبه، اقدام نمایید.
۲-تا حد امکان از محیط‌های عمومی (نظیر کافی‌نت) رایانه‌های ناشناس و شبکه‌های بی‌سیم عمومی برای دسترسی به سامانه بانکداری اینترنتی اجتناب نموده و در صورت استفاده حتماً در اولین فرصت ممکن کلمه عبور خود را تغییر دهید.
۳-درخواست ارسال پیامک جهت ورود به سامانه بانکداری اینترنتی و یا انجام تراکنش‌های مالی، سبب آگاهی مشتری از سوء‌استفاده‌های احتمالی و جلوگیری از سوء‌استفاده بیشتر است. به محض دریافت چنین پیامک‌هایی در صورتی که عمل مذکور از سوی خودتان صورت نگرفته، نسبت به تغییر کلمه عبور خود اقدام و مراتب را در اسرع وقت به مرکز ارتباط ملت اطلاع‌رسانی نمایید.
۴-هرگز اطلاعات مهم خود مانند رمز اول و دوم کارت‌ها، کلمه عبور سامانه‌های بانکی،CVV۲، تاریخ انقضای کارت را بر روی گوشی تلفن همراه ذخیره ننموده یا از طریق پیامک، ایمیل و سایر سامانه‌های ارتباطی نظیر تلفن برای سایرین ارسال و بازگو نکنید.
۵-بانک هرگز اطلاعات محرمانه شما (نظیر مشخصات شناسنامه‌ای، کدملی، اطلاعات مربوط به کارت‌ و حساب بانکی و …) را از طریق تلفن، ایمیل یا پیامک درخواست نمی‌کند. در صورت رخداد این مورد، ضمن عدم پاسخگویی به چنین درخواست‌هایی مراتب را سریعاً به بانک اطلاع دهید.
۶-هرگز اطلاعات مربوط به حساب و کارت بانکی خود را در شبکه‌های اجتماعی قرار ندهید.
۷-سایت پلیس فتا به آدرسwww.cyberpolice.ir مرجع مفیدی برای دریافت آخرین اطلاعات مربوط به تهدیدات امنیتی است.

ارتباط با مرکز ارتباط ملت
درصورت بروز هرگونه مشکل و یا مشاهده شواهد مشکوک در حساب خود در هر یک از موارد ذیل که صحت آن‌ها از سوی شما مورد تایید نمی باشند، حتماً بانک را از طریق شماره تلفن ۱۵۵۶(تهران) و یا ۸۲۴۸۸ -۰۲۱ (شهرستان) مطلع نمایید.
•پیامک ورود به سایت
•پیامک تغییر کلمه عبور
•برداشت از حساب
•واریز به حساب
•ایمیل تغییر کلمه عبور
•تماس مشکوک
•تغییر اطلاعات تماس

دیدگاه شما

خبرنامه