دامپینگ سعودی کارخانجات روغن داخلی را تعطیل کرد

تاریخ ارسال : 18 آگوست 2015 ساعت : 11:08 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

یک سرمایه گذار خارجی روغن نباتی از روز شنبه قیمت فروش خودرا کاهش داد تا بتواند ضمن کنار زدن رقبای خود، در کوتاه‌مدت بازار را دردست بگیرد، با این اقدام که هرازچندگاهی اتفاق می‌افتد، قطعاً شاهد تعطیلی اجباری بیش از ١٠ کارخانه خواهیم بود که نتیجه آن بیکاری کارگران است و بس.

اخبار رسیده از بازار حاکی از آن است که از روز شنبه برخی برندهای معروف روغن نباتی از جمله لادن و مارگارین، حلب‌های 17 کیلویی روغن را 10 هزار تومان زیر قیمت به بهای 55‌هزار تومان به عمده‌فروشان می‌فروشند، این در حالی است که روغن با قیمت ارزان به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد و فقط عمده فروشان و دلالان منتفع می‌شوند. درحال حاضر 81 درصد سهام صنایع غذایی بهشهر (روغن نباتی لادن) متعلق به هلدینگ صافولای عربستان است. بقا در صنایع، خصوصاً تولید روغن نباتی نیاز به سرمایه بسیار بالا دارد که صافولای عربستان این مشکل را در ایران با خرید سهام لادن و تزریق سرمایه‌های بی‌حد خود برای این برند برطرف کرده و به مرور لیدر بازار روغن نباتی شده است.

در نظر داشته باشیم مالکیت بیش از ۴٩ درصد سهام شرکت ایرانی توسط شرکت‌های خارجی خلاف قانون تجارت است. حال این مالکیت بالای صافولا، آن هم در یک کالای اساسی کشور باعث شده نبض بازار روغن نباتی به دست لادن و عمده شریک عربستانی باشد. قیمت گذاری و میزان توزیع، درصدهای تخفیف به خریدار محصول توسط لیدر بازار تعریف می‌شود.

درچنین شرایطی، لادن با کاهش قیمت شدید (زیر قیمت مصوب سازمان حمایت ) و البته با کمک سرمایه عربستان و در زمانی محدود باعث می‌شود تولید کنندگان کوچک داخلی برای فروش محصول خود با مشکل جدی روبه‌رو باشند. به گفته فعالان بازار، اگر این دامپینگ بیش از یک هفته ادامه داشته باشد قطعاً شاهد تعطیلی اجباری بیش از ١٠ کارخانه خواهیم بود.

در این خصوص مدیر عامل یک کارخانه کوچک روغن نباتی با تأیید خبر فوق در گفت و گو با «جوان» افزود: گروه صنعتی بهشهر که تولید‌کننده روغن لادن است و سرمایه گذار خارجی دارد و به منابع مالی خارجی وصل است، مواد اولیه رابا قیمت مناسب تأمین می‌کند و قیمت تمام شده آن نیز پایین است و هر از چند گاهی قیمت عمده خود را کاهش می‌دهد تا ضمن رقابت سهم بیشتری از بازار را دراختیار بگیرد.

قنبری مدیر عامل روغن هنگامه از تعطیلی 10 کارخانه کوچک از ابتدای هفته خبر داده و گفت: این شرکت از یک ماه گذشته تصمیم داشت قیمت خودرا کاهش دهد اما با خواهش و تمنای برخی کارخانجات دست نگه داشت، که متأسفانه از روز شنبه دامپینگ را در بازار روغن‌های 17‌کیلویی آغاز کرده است. وی تصریح کرد: وقتی کارخانجات برند 10 هزار تومان قیمت عمده‌فروشی را کاهش می‌دهند، کارخانجاتی که در رتبه‌‌های دوم، سوم و… قرار دارند، مجبورند قیمت‌های خود را 12، 14‌هزارتومان و… کاهش دهند تا بتوانند در قفسه فروش عمده فروشان قرار گیرند و در چنین شرایطی، دیگر تولید و فروش صرفه اقتصادی ندارد.

وی با انتقاد از عدم نظارت سازمان حمایت بر بازار تأکید کرد: در حال حاضر 10 تا 15 کارخانه کوچک به مرز تعطیلی کشیده شده‌اند وبیش از هزار کارگر نیز بیکار شده‌اند، از این رو قرار است طی روزهای آتی به مجلس مراجعه کرده و از نمایندگان مجلس برای رفع مشکلاتمان و مقابله با سرمایه گذاران خارجی کمک بگیریم.

تنظیم 2 فاکتور فروش

قنبری همچنین افزود: البته در یک ماه گذشته نیز این برند ها، کالاهای خود را با دوفاکتور به فروش رساندند، به این صورت که کالا را با قیمت 65 هزار تومان تنظیم کردند اما 5 هزار تومان از پول را در هر حلب روغن به عمده فروش بازگرداندند. وی افزود: البته این کاهش قیمت مقطعی است و پس از گرفتن بازار و پر شدن قفسه‌های عمده فروشان از این برند‌های معروف، به دلایل مختلف دوباره قیمت‌ها گران می‌شود و در این میان کارخانجات کوچک از چرخه تولید خارج می‌شوند. به گفته وی، راه حل رفع مشکل تولید کنندگان صنعت روغن ، جلوگیری از دامپینگ برخی کارخانجات، تجدید نظر در نرخ سود بانکی و آماده‌سازی زیر‌ساخت‌ها به منظور صادرات به کشورهای همسایه به ویژه عراق است. وی معتقد است صادرات روغن نباتی در شرایط فعلی به عراق مقرون به صرفه است، اما از آنجا که سرمایه گذار گروه صنعتی بهشهر در ترکیه، انواع روغن را به این کشور صادر می‌کند، از این رو این گروه صنعتی با صادرات روغن مخالفت می‌کند و آن را اقتصادی نمی‌داند.
بی‌اطلاعی مدیر عامل لادن از ارزانی قیمت‌ها

به رغم کاهش قیمت عمده روغن نباتی از روز شنبه، مدیر عامل گروه صنعتی بهشهر از این خبر اظهار بی‌اطلاعی کرد و در گفت و گو با «جوان» افزود: هیچ بخشنامه‌ای در این خصوص نداشتیم، شاید شرکت پخش تصمیم گرفته تخفیفاتی را به مشتریان خود بدهد. حمید رضا رضایی در پاسخ به این سؤال که آیا کاهش قیمت‌ها در شرایط رکود تولید کنندگان را متضرر نمی‌کند، گفت: در تابستان بازار روغن رونق ندارد، از این رو برخی کارخانجات برای حفظ سهم بازار خود، مجبورند تخفیفاتی قائل شوند، البته در حال حاضر شرایط بازار تغییر کرده و رقابتی شده است. وی گفت: در شرایط تحریم که مواد اولیه به سختی تأمین می‌شد کارخانجات خرد از دور خارج شده بودند، اما اکنون با بهبود شرایط و تأمین مواد اولیه این تولید کنندگان به چرخه تولید بازگشتند، به طوری که در حال حاضر تعداد کارخانجات از 26 به 50 کارخانه رسیده و طبیعی است، آنهایی که قادر به رقابت نیستند از دور خارج شوند.

صادرات اقتصادی نیست

رضایی همچنین صادرات روغن نباتی را اقتصادی ندانست و گفت: با توجه به اینکه تکلیف تولید‌کنندگان با تصمیمات دولت در خصوص آزادسازی صادرات مشخص نیست، از این رو تولیدکنندگان نمی‌توانند برنامه‌ریزی برای صادرات داشته باشند.

سازمان حمایت تعطیل شود!

همچنین نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، طی نامه‌ای از هیئت رئیسه مجلس خواست تا نسبت به دامپینگ روغن نباتی لادن در بازار به وزرای جهاد کشاورزی، صنعت و تجارت و تعاون و کار و امور اجتماعی تذکراتی داده شود. در این نامه آمده است: روغن نباتی لادن به پشتوانه سرمایه‌گذار خارجی خود، سهم بیش از 40 درصدی بازار را از آن خود کرده و با دامپینگ موجب شده کارخانجات کوچک توان رقابت نداشته باشند. همچنین کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیشنهاد کرده است که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان تعطیل شود تا حداقل مصرف‌کنندگان تکلیف خود را با گران‌فروشان بازار بدانند.

* جوان آنلاین

دیدگاه شما

خبرنامه