کسری ۹ میلیاردی دلاری کویت

تاریخ ارسال : 06 آگوست 2015 ساعت : 11:52 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

در سال مالی گذشته که 31 مارس به اتمام رسید برای اولین بار در طول تاریخ کشور کویت با کسری 9 میلیارد دلاری مواجه شد. همچنین پیش بینی می شود که اگر افت قیمت نفت متوقف نشود این کشور با کاهش بیشتری رو به رو خواهد بود.
باتوجه به اینکه بودجه طرح ریزی شده بر اساس قیمت 45 دلار هر بشکه نفت خام است، ولی برای جلوگیری از کسری بودجه قیمت نفت خام باید به 70 دلار هر بشکه نیز برسد.
برای توازن بودجه بهتر است که کویت به ذخیره پولی خود که بین 142 الی 148 میلیارد دلار است وابسته باشد.
دولت به دنبال آن است که بدون اینکه از حقوق و مزایای کارمندانش بکاهد این میزان کسری را به حداقل خود برساند. از این رو دولت یارانه سوخت و برق را از 19 میلیارد دلار به 12 میلیارد دلار کاهش خواهد داد و با توجه به اینکه در این شرایط مردم باید هزینه بیشتری بابت سوخت و برق پرداخت کنند. دولت با این کار مردم را وادار می کند که بهینه مصرف کنند.
شاید تصمیم اخیر امارات متحده عربی در مورد کاهش یارانه های انرژی، موجب شود در دیگر کشوهای حوزه خلیج فارس نیز چنین تصمیماتی اعمال شود.
بزرگترین چالش ایجاد شده این است که کشورهای تولید کننده نفت با بازگرداندن قیمت نفت به قیمت قبل خود مواجه می شوند. از طرفی این اختلاف زیاد 25 دلاری برای متعادل کردن بودجه آخر سال خیلی بزرگ است از این رو بعید است که تا آخر مارس 2016 قیمت نفت به 70 دلار هر بشکه برسد.

دیدگاه شما

خبرنامه