برق گرفتگی مردم با قبض‌های تابستانی

تاریخ ارسال : 07 سپتامبر 2015 ساعت : 9:56 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

قبض های برق تابستان امسال( تیر و مرداد) که این روزها کم کم به دست مردم می رسد، صدای خیلی ها را درآورده است. برخی از دوبرابر شدن قبوض می گویند و برخی از چند برابر شدن آن. مسئولین شرکت برق اعلام کرده اند، افزایش نرخ برق که از اسفند سال گذشته اعمال شده، حالا به دلیل افزایش مصرف در تابستان خودش را نشان داده است. برخی هم گرمی هوا و مصرف چندبرابری کولرهای آبی و گازی را علت موضوع می دانند. جهت شفاف تر شدن موضوع به بررسی تغییرات تعرفه برق و دمای هوا پرداختیم.

چه بر سر تعرفه ها آمد؟

تعرفه های برق آخرین بار اسفند سال گذشته به میزان 10 درصد( برای همه پله های مصرفی) افزایش یافت. چنانچه جدول زیر نشان می دهد با این افزایش پله اول فقط حدود 4 تومان اما پله آخر مصرفی حدود 27 تومان(به ازای هر کیلووات ساعت) گرانتر شده است. یعنی اگر شما در تابستان به خاطر افزایش استفاده از کولر وارد پله های بالاتر شده اید، باید مبلغ بیشتری بپردازید. مثلا اگر شما در تابستان امسال 100 کیلووات ساعت بیشتر برق در پله پنجم استفاده کرده اید حدودا دو هزار تومان بیشتر فقط به خاطر افزایش 10 درصدی تعرفه ها باید بپردازید.

هوا چقدر گرمتر بود؟

همه حس کردیم که امسال هوا گرمتر بود، مخصوصا اینکه برخلاف قبل ساعات ابتدایی شب بسیار گرمتر از همیشه بود. تابستان امسال به طور متوسط 1 تا 2 درجه گرمتر از هر سال بود. رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی این موضوع را تایید و اعلام کرد تابستان امسال به مراتب گرمتر از سال گذشته بوده است. علاوه بر آن تیرماه امسال رکورد مصرف برق کشور هم شکسته شد. این یعنی مردم به خاطر غلبه بر گرما مجبور بودند برق بیشتری مصرف کنندو مخصوصا اینکه در روزهای ماه مبارک رمضان، باد کولر تنها راه خنک کردن بدن بود.

کولرها چقدر بر قبض ما افزودند؟

مصرف برق کولرهای آبی بین 300 تا 500 وات است یعنی به طور متوسط هر ساعت استفاده بیشتر از کولر آبی معادل است با مصرف 12 کیلووات ساعت برق بیشتر. حال اگر در تابستان گرم امسال شما به طور متوسط 4 ساعت بیشتر کولر روشن کرده اید حدود 50 کیلووات ساعت به مصرف برق شما اضافه می شود. معمولا ایرانی ها ماهانه حدود 300 کیلووات ساعت برق مصرف می کنند. اگر شما هم جزو این دسته هستید هزینه 50 کیلووات برق اضافه مصرفی را باید با نرخ های پلکان چهارم حساب کنید. یعنی در ماه 10 هزار تومان و طی دوره دوماهه حدودا 20 هزار تومان.

امکان اشتباه وجود دارد

با همه این تفاسیر افزایش های دو یا چندبرابری قبض با این محاسبات توجیه نمی شود. لذا کسانی که با محاسبات فوق باز هم نمی توانند افزایش رقم قبضشان را توجیه کنند، می توانند به فکر اعتراض باشند. چرا که تجربه های قبلی نشان می دهد که گاهی اوقات در محاسبه و تنظیم قبض اشتباه رخ می دهد و در مورد اخیر هم مسئولان شرکت برق احتمال وقوع خطا در صدور قبض را رد نکرده اند.

آیا نرخ ها عادلانه است؟

مجموعا دریافتیم که افزایش تعرفه برق از انتهای سال گذشته با برخورد به تابستان گرم امسال باعث افزایش رقم قبوض برق شده است. چرا که با افزایش 10 درصدی تعرفه، پلکان های بالای مصرفی افزایش بیشتری را شامل شدندمنطق تعرفه پلکانی این است که افرادی که مصرف غیر ضروری دارند تحت فشار بیشتر هزینه ای قرار گیرند تا مصرف خود را اصلاح کنند.

دیدگاه شما

خبرنامه