صنعت خودرو ایران زیر فشار رکود اقتصادی و کمپین تحریم

تاریخ ارسال : 21 سپتامبر 2015 ساعت : 9:13 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

حسین مرعشی، موسس کرمان‌خودرو، می‌گوید رکود در بازار خودروی داخلی ارتباطی به “کمپین نخریدن خودرو صفر” ندارد. اما برخی کارشناسان هشدار می‌دهند کمیپن نخریدن خودروی ایرانی ممکن است این صنعت را نابود کند.

حسین مرعشی معتقد است سیاست صبر و انتظار خریداران خودرو ارتباطی با “کمپین نخریدن خودروی صفر ایرانی” ندارد و به علت تغییر شرایط اقتصاد ایران از “دوران تحریم به دوران پساتحریم” این وضعیت به وجود آمده است.

موسس شرکت کرمان‌خودرو، روز شنبه 28 شهریور ( 19 سپتامبر) به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت امید جامعه به رشد اقتصادی موجب شده است که شهروندان انتظار داشته باشند که پس از تحریم و ظرف چند ماه آینده کالاهایی با کیفیت مناسب‌تر و با قیمت بهتر در اختیارشان قرار بگیرد.

به گفته مرعشی رکود در بازار مختص صنعت خودرو نیست و در مورد همه “کالاهای با دوام”، شهروندان سیاست “صبر و انتظار” در پیش گرفته‌اند.

او با اشاره به سیاست ضد تورمی دولت حسن روحانی، گفت که اجرای این سیاست حجم نقدینگی را کاهش داده و در پی آن قدرت خرید مصرف‌کنندگان نیز کمتر شده است.
مرعشی کمپین تحریم خرید خودروهای صفر ایرانی را عکس‌العمل به عدم پاسخگویی خودروسازان و کیفیت پایین خودروهای داخلی دانست و افزود: «خودروسازان می توانند از این موضوع درس بگیرند و در جهت بهبود کیفیت محصولات خود تلاش کنند.»

کاهش واردات خودروی خارجی

از سوی دیگر خبرگزاری ایلنا در گزارشی دیگر از کاهش 45 درصدی واردات خودرو خارجی به ایران در پنج ماه نخست سال جاری خورشیدی خبر داده است. بر اساس این گزارش در این مدت تنها 300 دستگاه خودرو مدل سال وارد شده بر خلاف سال گذشته جزو خوردروهای ارزان قیمت در بازار جهانی محسوب می‌شوند. کل واردات خودرو نیز از حدود 37 هزار دستگاه در 5 ماه نخست سال گذشته به 18 هزار دستگاه در مدت مشابه امسال رسیده است. به باور کارشناسان رکود اقتصادی و نبود نقدینگی در بازار از مهمترین عوامل کاهش واردات است. فعالان صنعت خودرو همچنین می‌گویند توافق هسته‌ای امید خریداران به کاهش قیمت‌ها و دسترسی به خودروهای با کیفیت خارجی را افزایش داده است.

نگرانی از تبعات اقتصادی کمپین تحریم

در ادامه واکنش به کمپین تحریم خرید خودرو، رمضانعلی سبحانی‌فر سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ایران گفت که این کمپین که در فضای مجازی شکل گرفته “در حقیقت آب به آسیاب دشمن ریختن است”.

او در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه این کمپین “اقتصاد و ارتزاق بیش از یک میلیون خانواده ایرانی را به خطر می‌اندازد”، از مدیران شرکت‌های خودروسازی خواست، برای بهبود کیفیت و کاهش قیمت تلاش کنند.

وب‌سایت “الف” متعلق به احمدی توکلی، نماینده اصولگرای مجلس ایران، در گزارش تحلیلی از ورشکستگی صنعت خودروی ایران در صورت طولانی شدن تحریم خرید خودرو خبر می‌دهد و می‌گوید با وابستگی به واردات خودرو سالانه 30 میلیارد دلار ارز را از ایران خارج خواهد شد. این گزارش همچنین به حداقل قیمت خودروهای ارزان کمپانی‌های معتبر اشاره کرده و با مقایسه با قیمت خودروهای ارزان ایرانی می‌گوید که واردات خودرو منجر به افزایش قیمت‌ها خواهد شد. موافقان کمپین تحریم اما می‌گویند میان قیمت خودروهای داخلی و کیفیت، ایمنی و خدمات پس از فروش آنها تناسبی وجود ندارد. به باور این افراد خودروهای خارجی با وجود گران‌تر بودن، از ایمنی و خدمات بهتر برخوردار هستند.

دیدگاه شما

خبرنامه