نقش‌آفرینی ایران در قیمت فلزات

تاریخ ارسال : 02 سپتامبر 2015 ساعت : 4:10 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

کارشناسان معتقدند که نوسان قیمت انواع فلزات پایه و گرانها خارج از فضای اقتصاد سیاسی تعیین می‌شود و ربطی به تغییرات سیاسی کشورها ندارد.
بررسی‌ها از دو سال گذشته نشان می‌دهد که قیمت فلزات گرانبها و پایه نوسانات بسیاری داشته است.

در همین راستا امیرحسین نقره‌چی، یکی از فعالان بازار نقره در ایران در مورد قیمت دو سال گذشته فلزات گرانبها به اقتصادنیوز گفت: قیمت فلزات گرانبها در دو سال گذشته روبه رکودبوده و علت کاهش قیمت‌ها از نظر من اقتصاد جهانی و پایین آمدن قمیت اونس است.

او افزود: در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد قیمت فلزات گرانبها هر اونس 38 دلار بوده ولی الان قیمت هر اونس 36 دلار بوده است.

نقره‌چی ادامه داد: اما این کاهش یا افزایش قیمت ربطی به دولت‌ها ندارد مثلاً از 100 درصد فقط دو درصد مربوط به دولت‌ها می‌شود.

در همین مورد محمد آزاد، رئیس اتحادیه آهن‌فروشان در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز گفت: قیمت فلزات گرانبها بیشتر مربوط به دلار می‌شود و به دولت‌ها ربطی ندارد و قیمت فلزات گرانبها مربوط به بازارهای جهانی و اقتصاد جهانی نیز می‌شود.

او ادامه داد: اما در مورد قیمت فلزات پایه مربوط به دولت نیز می‌شود و می‌توان گفت دولت در نوسان قیمت فلزات پایه نقشی دارد.

آزاد افزود: اگر در دولت برنامه‌های عمرانی داشته باشد مثل ساخت و ساز مسکن ،خب قیمت فلزات پایه مثل، آهن، فولاد، مس بالا می‌رود ولی اگر کارهای عمرانی کم باشد قیمت‌ها رو به رکود می‌رود.

او در ادامه گفت: از زمانی که دولت آقای روحانی روی کار آمدن به دلیل تورم و رکود اقتصادی ساخت و ساز کمتر شده و قیمت فلزات پایه کاهش داشته است.

در ادامه آریا صادق‌نیت حقیقی، دبیرکل سندکیان صنایع آلومینیوم در گفت‌وگو با اقتصادنیوز گفت: قیمت فلزات مربوط به دولت‌ها نمی‌شود و افزایش و کاهش این قمیت‌ها امتیازی برای دولت‌ها ندارد.

او افزود: این عددها و قیمت‌های جهانی وابسته به نرخ‌های جهانی و عرضه و تقاضا این فلزات در بازارهاست.

حقیقی در ادامه گفت: کلاً یران در قیمت‌های فلزات تاثیرگذار نیست، ما 220 کارخانه آلومینیومی در جهان داریم که چین 107 کارخانه یعنی 45 درصد و روسیه 12 کارخانه دارد و این کشورها تاثیرگذار هستند در قیمت‌ فلزات ولی ایران اصلاً نقشی در قیمت فلزات نخواهد داشت.

دیدگاه شما

خبرنامه