ترانزیت ۶میلیون و ۵۳ هزار تن کالا از مرزها

تاریخ ارسال : 07 اکتبر 2015 ساعت : 3:59 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

در ۶ ماهه ابتدای سال ۹۴، بیش از ۶ میلیون و ۵۳هزار تن کالا از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی کشور ترانزیت شد. از مجموع کالاهای ترانزیت شده، ۲میلیون و ۹۱۰ هزار تن را مواد نفتی و ۳ میلیون و ۱۴۲ هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل داده‌اند که عمده‌ترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع ترکیبات شیمیایی، انواع پنبه، لوازم خانگی و مواد غذایی بوده است.

در این مدت، از میان مرزهای کشور پرویز خان در استان کرمانشاه با یک میلیون و ۵۵۷ هزار تن معادل ۷.۲۵درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای بندر عباس با ۴.۲۴ درصد، باشماق با ۶.۱۳ درصد و بازرگان با ۱۱ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام با ۲ میلیون و ۱۲۸هزار تن معادل ۲.۳۵ درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس با ۴.۹ درصد، لطف‌آباد با ۲.۷ درصد و سرخس با ۵.۶ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. همچنین بیشترین حجم تردد کامیون‌های حامل بار ترانزیتی از مبدا عراق به مقصد امارات بوده است.

براین اساس از ۲۷۵ هزار دستگاه تعداد سفر کامیون‌های حمل کننده کالاهای ترانزیتی، ۱۷۸ هزار دستگاه معادل ۶۵ درصد توسط کامیون ایرانی و مابقی توسط سایر ملیت‌ها از کشور حمل شده است. جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت استراتژیک و ژئو پلتیک خود به عنوان چهار راه ترانزیتی آسیا و اروپا دارای پتانسیل‌های کافی برای افزایش ترانزیت کالا و مسافر از طریق شیوه‌های گوناگون حمل و نقل است.

دیدگاه شما

خبرنامه