اتهام جنسی فرماندار نیویورک؛ رئیس تشکل معروف حقوق زنان هم ناچار به استعفاء شد

تاریخ ارسال : 10 آگوست 2021 ساعت : 10:16 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

روبرتا کاپلان، رهبر تشکل “تایمز آپ” که در پی آغاز جنبش میتو (منهم) به همت چند چهره زن هالیوود تاسیس شده بود و هدف خود را تلاش برای برقراری عدالت جنسیتی عنوان کرده بود، ناچار به استعفاء شده است چرا که تحقیقات دادستانی نیویورک نشان داد او برای بدنام کردن یکی از مدعیان آزاردیدن جنسی از سوی اندرو کومو با دفتر فرماندار نیویورک همکاری کرده بوده است. این رسوایی می‌تواند برای اعتبار انجمن “تایمز آپ” که خود را حامی زنان قربانی امیال مردان قدرتمند می‌خواند، بسیار زیان‌بار ارزیابی شود.
گزارشی که هفته گذشته منتشر شد نشان داده خانم کاپلان نسخه یک نامه سرگشاده که با هدف تخریب شخصیت یک از دستیاران سابق اندرو کومو تهیه شده بود را دیده و احتمالا در ویرایش آن نقش داشته است.
این گزارش که دفتر دادستانی کل نیویورک آن را تهیه کرده بود همچنین نتیجه گرفته که ادعاهای ۱۱ زن که خود را قربانی آزارجنسی اندرو کومو می‌دانند، حاوی مواردی است که در صورت اثبات در دادگاه از نقض قوانین ایالتی و فدرال از سوی فرماندار دموکرات نیویورک حکایت دارند.
اندرو کومو، چهره سرشناس حزب دموکرات که فرماندار یکی از مهم‌ترین ایالت‌های آمریکا است، همه ادعاهای طرح شده علیه خود را رد کرده و در مقابل فشارهای رو به افزایش برای کناره‌‍گیری از قدرت مقاومت می‌کند.
تشکل مردم نهاد “تایمز آپ” پس از آن تاسیس شد که جنبش می_تو (Me Too) در آمریکا با بالا گرفتن اتهام‌های جنسی ستاره‌های هالیوود علیه هاوری واینستاین، غول تهیه‌کنندگی سینما، اوج گرفت و سپس جمعی از زنان شاغل در هالیوود با تاسیس این تشکل برای مبارزه در راه عدالت جنسیتی و نبرد علیه سوء استفاده جنسی مردان قدرتمند و سرشناس از زنان زیردست هم‌پیمان شدند.
اما اکنون این انجمن در بیانیه روز دوشنبه، ۹ اوت، خود و در واکنش به استعفای عضو برجسته هیات مدیره خود اعلام کرده کناره‌گیری خانم کاپلان از هیات مدیره این انجمن “کار درست و مناسبی” بوده است.
گزارش هفته گذشته دادستانی نیویورک نشان داد که خانم کاپلان پیش‌نویس یک یادداشت را که با هدف تخریب و بی‌اعتبارکردن لیندزی بویلان، دستیار سابق اندرو کومو، قرار بود منتشر شود را دیده است.
لیندزی بویلان اولین زنی بود که علنا فرماندار نیویورک را به لمس بدون اجازه و آزارجنسی متهم کرد.
همزمان نیویورک تایمز گزارش کرده که خانم کاپلان در نامه استعفای خود آورده: “متاسفانه وقایع اخیر نشان داد که حتی متحدان به ظاهر اصلی ما، خودشان آزارگر بوده‌اند.”
استعفای خانم کاپلان پس از آن صورت گرفت که جمعی از حامیان این انجمن روز دوشنبه، ۹ اوت، در نامه‌ای خواستار تحقیق درباره وی شدند و نوشتند که به نظر می‌آید مدیران تایمز آپ “با سوءاستفاده از رنج قربانیان با آزارگران همسو” شده‌اند.

اصلی‌ترین مدعی آزارجنسی از سوی فرماندار نیویورک سکوت خود را شکستخبر استعفای روبرتا کاپلان عصر دوشنبه در حالی منتشر شد که صبح این روز هم بریتنی کامیسو، دستیار ارشد سابق فرماندار نیویورک، برای نخستین بار مقابل دوربین تلویزیونی از جزییات شکایت خود علیه اندرو کومو گفت و خواستار برخورد قانونی با این چهره ارشد حزب دموکرات شد.خانم کامیسو روز دوشنبه، نهم اوت، در مصاحبه‌ای تلویزیونی که شبکه سی‌بی‌اس آمریکا پخش کرد گفت در هنگام وقوع این وقایع ادعایی، او جرات نکرده شکایت کند چون از قدرت و نفوذ فرماندار نیویورک هراس داشته اما اکنون معتقد است اندرو کومو باید برای اعمالش در برابر قانون پاسخگو باشد.بریتنی کامیسو درباره علت این که نامش در راس شاکیان اندرو کومو قرار گرفته به سی‌بی‌اس گفت: “شاید به این علت که من تنها زنی – در میان شاکیان – هستم که اندرو کومو به او دست‌درازی کرده و با لمس بدون رضایت و بوسیدن بدون اجازه من را آزارجنسی داده است.

نتیجه تحقیقات دفتر لیتیتیا جیمز، دادستان کل ایالت نیویورک که گزارش آن هفته گذشته منتشر شد تصریح کرده که رفتارهای ادعایی آقای کومو با این زنان، بر خلاف قوانین ایالتی و فدرال است.این تحقیقات که از سال گذشته میلادی آغاز شده بود چندین ماه طول کشید و طی آن بازرس‌های دادستانی با حدود ۲۰۰ نفر از جمله کارمندان دفتر فرمانداری مصاحبه کردند.اندرو کومو، فرماندار ۶۳ ساله و دموکرات نیویورک، همه اتهام‌های جنسی علیه خود را رد کرده و در برابر فشارها برای استعفاء از مقامش مقاومت می‌کند.او حتی به توصیه جو بایدن، رئیس‌جمهوری و رهبر حزب دموکرات که هفته گذشته و پس از انتشار تحقیقات دادستان کل ایالت نیویورک، خواستار کناره‌گیری آقای کومو شده بود، اعتنایی نکرده است.با این حال، انتظار می‌رود که مجلس سنای ایالت نیویورک به زودی طرح استیضاح اندرو کومو را به اجرا بگذارد و او را برای محاکمه به صحن سنا احضار کند.

منبع bbc

دیدگاه شما

خبرنامه