دلار تا کجا گران می‌شود؟

تاریخ ارسال : 10 آگوست 2021 ساعت : 6:35 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

💢عبور نرخ ارز از مرز حساس قیمتی

قیمت دلار امروز به محدوده‌ای رسید که پیش از این بسیاری از فعالان بازار ارز نسبت به آن هشدار می‌دادند.

نرخ دلار در بازار نقدی با رشد ۳۵۰ تومانی (۱.۴ درصدی) به ۲۶۱۰۰ تومان رسید و البته در معاملات پشت‌خطی از ۲۶۳۰۰ تومان نیز عبور کرد. مرز ۲۶۳۰۰ تومان یک سقف مقاومتی مهم برای معامله‌گران تکنیکال محسوب می‌شد.

این دومین بار در مرداد است که دلار به سقف ۷ ماهه ۲۶ هزار تومان رسیده و البته بار قبل در معاملات پشت‌خطی چنین شده بود و اکنون رسما دلار در معاملات نقدی وارد کانال ۲۶ شده است.

به عقیده برخی فعالان بازار، دلار محرک برای صعود کم ندارد و باید در این میان به دنبال آن بود که چه چیزی می‌تواند مسیر را برای شاخص ارزی کشور بازگرداند.

🔻علت رشد قیمت چیست؟
به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم داده‌اند تا انتظارات در بازار ارز بار دیگر صعودی گردند. از یک سو رویکرد دولت جدید که بخشی از آن در انتصاب‌های اولیه تبلور می‌یابد چندان حاکی از تحول در سیاست‌گذاری نیست و امیدها به اصلاح چشمگیر امور را کمرنگ کرده است.

این در شرایطی است که کشور با مجموعه‌ای از بحران‌ها همچون قطعی برق و آب مواجه است که بعید به نظر می‌رسد رویکردهای سابق توفیقی در حل آن‌ها داشته باشند. حتی اصرار مجلس بر بررسی طرح «صیانت از کاربران فضای مجازی» پشت درهای بسته نیز به ناامیدی‌ها در جامعه دامن زده است.

در این میان، وضعیت آمارهای پولی نیز بر فعالان بازار ارز پوشیده نیست. تنگنای بودجه‌ای دولت (که موجب گمانه‌زنی‌هایی در مورد کسری بودجه سنگین چند صد هزار میلیارد تومانی شده است) و انبساط‌های پولی اخیر، انتظارات تورمی را داغ کرده‌اند. رسیدن تورم ماهانه تیر به سقف ۸ ماهه، تورم سالانه بالای ۴۰ درصد که در مقاطعی به ۵۰ درصد نیز نزدیک شد و تورم تولیدکننده ۹۵ درصدی همگی زنگ هشداری برای سیاست‌گذار به صدا درمی‌آورند.

اما در حوزه تجارت نیز چندان اوضاع مساعد به نظر نمی‌رسد. هر چند که تراز تجاری غیرنفتی در فصل بهار مثبت شد، اما تداوم چنین روندی با تردید مواجه است. تجارت با افغانستان نیز به واسطه پیشروی طالبان تا نزدیکی مرز ایران، طی یک ماه گذشته دچار اختلال شده است.

در همین حال برخی علت رشد نرخ ارز را در خارج شدن افسار واردات از دست بانک مرکزی جست‌وجو می‌کنند. یک موضوع موردبحث عدم الزام ثبت سفارش در مناطق آزاد است که دیوان عدالت اداری در خرداد به آن رای داد. به دنبال آن، کمیجانی، رئیس کل بانک مرکزی در اوایل تیرماه در نامه‌ای به حسن روحانی با قید «خیلی فوری» نسبت به عدم ثبت سفارش کالا در مناطق آزاد و برهم خوردن منابع و مصارف ارزی هشدار داده و خواستار لغو مصوبه مذکور شد. با این حال، اختلاف‌ها بر سر این موضوع زیاد است و فعالان مناطق آزاد می‌گویند ارزی به این مناطق اختصاص داده نمی‌شود و واردات کالای همراه مسافر با ارز متقاضی واردات صورت می‌گیرد و به همین علت مناطق آزاد هیچ نقشی در بی ثباتی بازار ارز ندارد. حال آنکه خود شیوه واردات از «ارز متقاضی» (واردات بدون انتقال ارز) منتقدان خاص خود را دارد و به باور برخی موجب کاهش قدرت نظارت بانک مرکزی می‌شود.

🔻دلار تا کجا بالا خواهد رفت؟
حال توقف روند صعودی بیش از هر چیز شاید به مذاکرات برجام وابسته باشد. در واقع یا افزایش عرضه توسط بازارساز می‌تواند نرخ‌ها را در کوتاه‌مدت صعودی کند (هر چند در بلندمدت دردسرساز خواهد شد) یا آنکه سیگنالی از رفع تحریم و آزادسازی منابع برسد. برخی انتظار دارند ازسرگیری مذاکرات برجامی در دولت رئیسی شوکی کاهشی به قیمت دلار وارد کند؛ هر چند که این موضوع محتمل است اما شدت افت نرخ‌ها با توجه به محرک‌های صعودی مذکور، شاید چندان بالا نباشد.

در حال حاضر برای معامله‌گران محدوده ۲۶۳۰۰ تومان اهمیت بالایی دارد و در صورت عبور پرقدرت از آن می‌توان انتظار شتاب گرفتن نرخ‌ها را داشت. در این مسیر، نحوه مواجهه حواله درهم امارات با مرز ۷۲۰۰ تومان نیز اهمیت دارد و ممکن است درهم در این محدوده با مقاومت روبرو باشد.

دیدگاه شما

خبرنامه