عکس‌های موزه س ک س، چهره اینستاگرامی ترکیه را دادگاهی کرد

تاریخ ارسال : 06 آگوست 2021 ساعت : 2:36 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

یک اینفلوئنسر ترک می‌گوید که کشورش او را به خاطر «تصاویر طنزی که در موزه مشهور سکس در آمستردام» انداخته دادگاهی کرده است.«مرو تاشکن»، ۲۳ ساله، تصاویری از اسباب‌بازی‌های جنسی را منتشر کرده بود که در فروشگاه موزه فروخته می‌شود. او در ژانویه ۲۰۲۰ به مناسبت سالگرد تولدش به هلند سفر کرده بود و از جمله به این موزه رفته بود.چند ماه بعد او گفت که در ترکیه بازداشت شده است. کشوری که انتشار تصاویر « مستهجن» را جرم می‌انگارد.او حالا خبر داده که دادگاه او را احضار کرده تا تفهیم اتهام شود.بنا به قوانین ترکیه، کسانی که تصاویر مستهجن منتشر کنند، هم جریمه نقدی شده و هم ممکن است تا سه سال زندانی شوند.خانم تاشکن، به بی‌بی‌سی گفته: «هدفم، طنز بود».او یکی از چهره‌های سرشناس در میان ترک‌هایی است که از اینستاگرام استفاده می‌کنند. حدود ششصد هزار نفر او را در اینستاگرام دنبال کرده و عکس‌هایش را تماشا می‌کنند.تلاش بی‌بی‌سی برای تماس با سفارتخانه ترکیه در لندن بی‌نتیجه ماند. برای همین نظر آنها در این خبر منعکس نشده است.«از شهادت می‌ترسم»خانم تاشکن، ساکن استانبول است. او می‌گوید که با دو نفر از دوستانش به آمستردام سفر کرده بود تا ۲۲ سالگی‌اش را جشن بگیرد.او و دوستانش از قبل تصمیم داشتند که به موزه «سکس» در شهر آمستردام سر بزنند که یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر است.خانم تاشکن به فروشگاه موزه رفت و چندتایی عکس از محصولات آنجا را منتشر کرد.

از جمله آنها یک نوع از پاستا (خمیراک) به شکل آلت مردانه است و یک درباز کن «سکسی» نوشابه.در دنیای خانم تاشکن، انتشار این عکس‌ها فقط باعث انبساط خاطر می‌شود اما ترکیه انتشار چنین تصاویری را مجرمانه می‌انگارد.او می‌گوید که دو مرتبه بعد از بازگشت از هلند بازداشت شده است. یک بار در تعطیلات تابستانی بوده است. بار دوم او برای دادستانی توضیحاتی نوشته است.خانم تاشکن تصور می‌کرد که دردسرهایش سر این ماجرا به پایان رسیده است تا آنکه در اوایل این سال میلادی پیامکی دریافت کرد که او را به دادگاهی در استانبول احضار کرده بود.تصویری از این پیامک را خبرنگاران بی‌بی‌سی دیده‌اند که در آن گفته شده است او باید در تاریخ ۲۶ اکتبر خودش را به دادگاه معرفی کند. جرم او تخطی از ماده ۲۲۶ قانون اساسی ترکیه است.

این همان ماده است که انتشار محتوای « مستهجن» را ممنوع کرده است.خانم تاشکن از ترسش که اتهام‌های دیگری به همین که دارد اضافه نشود، تعدادی از توییت‌هایش را پاک کرده است.او می‌گوید که از حضور در دادگاه وحشت دارد اما قصد دارد که حتما در دادگاه حاضر شود.خبر دادگاهی شدن این چهره اینستاگرامی ترکیه، در کشور هلند هم داغ شده است و بسیاری ماجرای او را دنبال می‌کنند.توضیح تصویر، موزه سکس، در پیامی به خانم تاشکن از او حمایت کرده و کارهایش را ستوده است«مونیک فان مارل»، مدیر موزه سکس، به بی‌بی‌سی می‌گوید که چنین اتهام‌هایی در نظر او «کاملا مسخره» است.خانم مارل گفت که موزه در پیامی به خانم تاشکن، او را به خاطر اینکه «الگوی بزرگی برای زنان دیگر» است ستوده و از اینکه به دردسر افتاده ابراز تاسف کرده است.در این پیام گفته شده که هدف این موزه، آموزش «تاریخ سکس به مردم جهان» است. آنها خانم تاشکن را به خاطر انتشار عکس‌ها ستوده‌اند.گروه‌های حقوق بشری، می‌گویند که آزادی بیان اینترنتی در ترکیه رو به افول است.منتقدان «رجب طبیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه، او را «مستبد»ی می‌خوانند که هر مخالفتی با خود، اعتقادات محافظه‌کارانه و باورهای مذهبی‌اش را به شدت سرکوب می‌کند.سال پیش، مجلس ترکیه قانونی را منتشر کرد که بنا به آن سانسور در شبکه‌های اجتماعی بیشتر شد.

دیدگاه شما

خبرنامه