عکس جنجالی سفرای روسیه و بریتانیا: یادآوری روزهای اشغال ایران

تاریخ ارسال : 12 آگوست 2021 ساعت : 10:05 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
سایمون شرکلیف در سمت راست و لوان جاگاریان در سمت چپ تصویر به ترتیب سفرای بریتانیا و روسیه در ایران هستند

عکسی که سفارت روسیه از دیدار سفیر این کشور و سفیر بریتانیا در تهران منتشر کرده، در میان کاربران توییتر بحث‌بر‌انگیز شد، آن قدر که حتی برخی از چهره‌های سیاسی ایران هم وارد میدان شده و علیه آن مطالبی نوشتند.

عکس مورد نظر به نوعی یادآور تصویری از دیدار رهبران سه کشور قدرتمند در جریان جنگ جهانی دوم است. در این دوره، متفقین که علیه آلمانی‌ها می‌جنگیدند بی‌اعتنا به موضع بی‌طرفانه حکومت ایران، وارد خاک این کشور شده بودند.

کنفرانس تهران از ششم تا نهم آذرماه ۱۳۲۲ در محل سفارت روسیه و با حضور وینستون چرچیل، نخست وزیر بریتانیا، فرانکلین روزولت، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا و ژوزف استالین، رهبر اتحاد جماهیر شوروی برگزار شد.

در عکسی که روز چهارشنبه، سفارت روسیه منتشر کرده است، سه صندلی روی همان ایوان گذاشته شده است. اما به جای رهبران کشورها، در این عکس لوان جاگاریان، سفیر روسیه و سایمون شرکلیف سفیر بریتانیا نشسته‌اند و صندلی وسط که جای آمریکایی‌ها بود، خالی مانده است.

در متن توییت منتشر شده توسط سفارت روسیه، به این موضوع اشاره شده که این محل، همان جایی است که سران سه کشور دیدار داشته و عکس یادگاری گرفته‌اند.

از دوره جنگ جهانی تا امروز محل سفارتخانه روسیه و ایوانش عوض نشده اما رژیم حاکم بر ایران تغییر کرده است. دیگر شاه و نخست وزیر بر این کشور حکمرانی نمی‌کند و حالا رهبر مذهبی و رئیس جمهوری دارد.

وینستون چرچیل، فرانکلین روزولت و ژوزف استالین در کنفرانس تهران

وقتی که ایران در اشغال متفقین بود

خشایار جنیدی – تهیه‌کننده مستند «مهمانان ناخوانده تهران»

کنفرانس تهران در پاییز ۱۹۴۳ نخستین نشست مشترک ژوزف استالین، تئودور روزولت و وینستون چرچیل، رهبران شوروی، آمریکا و بریتانیا بود.

ایران در آن زمان در اشغال متفقین بود و نزدیکی آن به شورویآن رابه محل مناسبی برای بررسی اوضاع جنگ علیه هیتلر تبدیل کرده بود.

سران متفقین بدون اطلاع دولت ایران به تهران سفر کردند و شاه جوان پس از اطلاع از حضور آنها برای دیدار با رهبران آمریکا و بریتانیا به اقامتگاه آنان رفت.

ژوزف استالین برخلاف چرچیل و روزولت که به دیدار محمدرضا پهلوی نرفته بودند، به کاخ سلطنتی رفت تا با او دیدار کند.

به گفته منتقدان، عکس سفرای روسیه و بریتانیا یادآوری کنند ه روزهای اشغال ایران به وسیله دولت های خارجی است.

واکنش‌ها به توییت سفارت روسیه

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، در توییتی انتشار این عکس را از «ادب دیپلماتیک» دور دانسته و نوشته است: «هر دو سفیر باید فورا، به طور رسمی، بابت اقدام انجام شده عذرخواهی کنند در غیر اینصورت واکنش قاطع دیپلماتیک ضروری خواهد بود.»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، به انگلیسی توییتی نوشته که در آن انتشار این عکس را «نامناسب» خوانده و نوشته است: «مردم ایران، از جمله در مذاکرات برجام، نشان داده‌اند که سرنوشتشان هیچ‌گاه در سفارت‌خانه‌های کشورهای خارجی یا توسط خارجی‌ها مشخص نمی‌شود.»

عبدالله رمضان‌زاده، یکی از سیاست‌مداران طیف اصلاح‌طلب ایران هم در توییتی خواستار برخورد با سفرای دو کشور شده است.

یاسر جبرائیلی، یکی از سیاست‌مداران راست‌گرای ایران، در توییت خود به روسیه شکایت برده که سفیرش چنین عکسی را منتشر کرده است: «روسیه شریک راهبردی جمهوری اسلامی است و انتظار می‌رود این اقدام مخل روابط، با تنبیه جاگواریان توسط مسکو جبران شود.»

جان قزوینیان، مدیر اجرایی مرکز خاورمیانه در دانشگاه پنسیلوانیا، در توییت خود به دو مسئله اشاره کرده و پرسیده است که نمی‌داند کدام‌یک از آنها بیشتر او را بهت‌زده می‌کند.

اول اینکه این عکس به نظر او «نقش‌پوشی بی‌شرمانه‌ای از دوره استعمارگری» است. و دوم آنکه صندلی خالی آمریکایی‌ها به نوعی به رخ کشاندن غیبت آنها از

ایران است.

فیلم مستند: مهمانان ناخوانده تهران

دیدگاه شما

خبرنامه