اهمیت نقش صرافی های ارزدیجیتال و کاربرد آنها

تاریخ ارسال : 02 مارس 2022 ساعت : 4:29 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

مهم نیست که شما در کجای این کره خاکی زندگی می‌کنید، با استفاده از ارزدیجیتال می‌توانید در بازار‌های مالی جهان تجارت کنید! فقط باید موانعی را برای تحقق این هدف از سر راه خود بردارید. کاربرد صرافی های ارزدیجیتال در این مرحله خود را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر، با رفع چالش‌هایی مثل تضمین امنیت معاملات و امکان تبدیل سریع رمزارز‌ها به یکدیگر، صرافی های ارزدیجیتال نقش مهمی در بازار پرالتهاب رمزارز‌ها بازی می‌کنند. 

امروزه این صرافی های ارزدیجیتال علاوه بر رفع چالش‌های اولیه، امکانات بیشتری برای کاربران خود در نظر می‌گیرند. اگر هنوز در استفاده از صرافی های ارز دیجیتال و ورود به رقابت جذاب ارزهای دیجیتال شک دارید، خواندن ادامه مطلب را از دست ندهید. در این مقاله به کاربرد صرافی های ارزدیجیتال و نقش آن‌ها در معاملات بیشتر پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید. 

صرافی ارزدیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال واسطه‌ای بین خریدار و فروشنده است! افراد با ثبت نام در صرافی ارزدیجیتال می‌توانند ارز‌های دیجیتال خود را معامله کنند و آنها را به فیات (ریال، دلار و …) یا ارزهای دیجیتال دیگر تبدیل کنند. صرافی‌ها با گرفتن کمیسیون و کارمزد به عنوان یک واسطه کسب درآمد می‌کنند. اهمیت صرافی ارزدیجیتال در مثال زیر برای شما کاملا مشخص می‌شود. 

فرض کنید فردی چند سال بیت کوین را هولد کرده است و حالا قصد خرید یک خودرو لوکس با سود حاصل از افزایش نرخ بیت  کوین دارد. تا اینجای کار مشکلی به چشم نمی‌آید. مشکل از آن‌جا شروع می‌شود که باید شما شخصی را پیدا کنید که مایل باشد در ازای بیت کوین به شما خودرو بفروشد! کاربرد صرافی های ارزدیجیتال دقیقا همین جا مشخص می‌شود. صرافی به عنوان یک واسطه بیت کوین شما را به فیات یا توکن‌های دیگر تبدیل می‌کند. فقط  کافی است نحوه ثبت نام را در سایت یا اپلیکیشن صرافی بخوانید و با ساخت حساب کاربری عضوی از این بازار معاملاتی گسترده شوید. 

دو مورد زیر خیلی خلاصه کاربرد صرافی های ارزدیجیتال را نشان می‌دهند:

  • تبدیل ارزدیجیتال به فیات یا برعکس
  • تبدیل ارزدیجیتال به ارزدیجیتال دیگر

این دو مورد ابتدایی‌ترین موارد اهمیت صرافی ارزدیجیتال است. با توجه به استراتژی‌های هر صرافی، قابلیت‌های متفاوتی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. 

انواع صرافی ارز دیجیتال

صرافی‌ها را با توجه به ویژگی‌هایی که دارند به سه دسته کلی تقسیم بندی می‌کنند:

  • صرافی متمرکز (Centralized): در صرافی متمرکز یا CEX، مبادلات ارزهای دیجیتال و دارایی افراد در کنترل صرافی است.  
  • صرافی غیر متمرکز (Decentralized): در صرافی غیر متمرکز یا DEX، مبادلات ارزهای دیجیتال و دارایی افراد در کنترل صرافی نیست و با فرآیند خودکار انجام می‌شود.
  • صرافی ترکیبی (Hybrid): مجموعه‌ای از قابلیت‌های مثبت CEX و DEX باهم صرافی ترکیبی را ساخته‌اند. سرعت بالای تراکنش‌های صرافی متمرکز و امنیت تراکنش‌های صرافی غیر متمرکز باهم صرافی ترکیبی را تشکیل داده‌اند.
اهمیت نقش صرافی‌های ارزدیجیتال و کاربرد آنها

آینده متعلق به صرافی‌های ترکیبی است! در این صرافی سعی شده باگ‌های صرافی‌ متمرکز و غیر متمرکز به حداقل برسد. 

مهمترین کاربرد صرافی های ارزدیجیتال چیست؟

ورود به بازار‌های مالی با دغدغه‌ای کمتر از مزیت‌های استفاده از صرافی ارزدیجیتال است، اما این همه ماجرا نیست! کسانی که در حال سرمایه گذاری در این بازار پر از ریسک و التهاب هستند، به دنبال راهکار‌هایی برای حفظ ارزش دارایی خود می‌گردند. کاهش ریسک معاملاتی، کاهش ضرر مالی و افزایش امنیت معاملات را می‌توان از موارد اهمیت صرافی ارزدیجیتال دانست.  

شما نمی‌توانید یک صرافی ارز دیجیتالی را پیدا کنید که تمام نیاز‌های کاربران را پوشش دهد؛ بنابراین خیلی مهم است که صرافی ارزدیجیتال را در جهت اهداف تجاری خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، صرافی والکس به تازگی ابزار معاملاتی استاپ لاس را به ویژگی‌های صرافی خود اضافه کرده است. این قابلیت به کاربران این فرصت را می‌دهد که با فعال کردن استاپ لاس در والکس از ضرر‌های مالی بیشتر جلوگیری کنند. این ویژگی می‌تواند با اهداف بسیاری از کاربران هم جهت باشد و آن‌ها را به عضو جدیدی از خانواده بزرگ والکس تبدیل کند. از طرف دیگر هر روز ارز دیجیتال جدیدی رونق می‌گیرد یا توکن مهمی به بازار می‌آید. اتفاقی که برای توکن‌های متاورسی افتاد مثال بارز همین جریان است.

تغییر نام فیسبوک به متا بازار توکن‌های متاورسی را در سالی که گذشت تکان زیادی دارد. توکن‌های NFT در میان کاربران محبوبیت زیادی پیدا کردند و توکن انجین کوین که فضایی برای تولید توکن‌های NFT دارد مورد استقبال بیشتری قرار گرفت. افزایش تمایل کاربران به خرید انجین کوین از دلایلی بود که آن‌ها را به سمت عضویت در صرافی والکس کشاند. همچنین برای مشاهده قیمت ارزدیجیتال انجین کوین یا خرید انجین کوین از این آدرس https://wallex.ir/markets/enj اقدام به معامله انجین کوین یا مشاهده قیمت آن کنید.

این مثال‌ها نشان می‌دهد که با چه رویکردی باید یک صرافی را انتخاب کنید و چرا در مواقعی یک صرافی ارزدیجیتال بازار را به سرعت تسخیر می‌کند.

چگونه صرافی ارز دیجیتال انتخاب کنیم؟

شما قرار است معاملات مهمی را به واسطه صرافی ارزدیجیتال انجام دهید؛ بنابراین باید نگاهی فراتر از میزان کارمزد در مقایسه صرافی‌ها و انتخاب بهترین صرافی ارزدیجیتال داشته باشید! در نظر گرفتن نکات زیر به شما کمک می‌کند که صرافی ارزدیجیتال مناسب خود را پیدا کنید. 

امنیت صرافی

تجارت ارزهای دیجیتال به اندازه کافی پر استرس است، دیگر نباید با انتخاب صرافی اشتباه استرس خود را چندین برابر کنید! اگرچه صرافی‌ها در بیشتر مواقع در مقابل هک شدن و ضرر‌های مالی پاسخگو هستند، اما در بدو ورود به یک صرافی از امنیت آن اطمینان حاصل کنید. شما می‌توانید با خرید از چند صرافی ارزدیجیتال مختلف، ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش دهید.

سکه‌های موجود در صرافی

موجودی ارزهای دیجیتال صرافی را بررسی کنید. شاید پوشش تعداد محدودی ارزهای دیجیتال کار شما را راه می‌اندازد، اما اهمیت صرافی ارز دیجیتال زمانی مهم می‌شود که شما به دنبال معامله تمامی سکه‌های موجود در بازار هستید. در این صورت صرافی ارزدیجیتال باید با نیاز شما همخوانی داشته باشد.

حجم معاملات صرافی 

حجم معاملات نشان دهنده رونق در صرافی و تعامل میان خریداران و فروشندگان است. شما که نمی‌خواهید سکه‌های خود را در گوشه‌ای نگهداری کنید؟ حجم معاملاتی کم شما را مجبور می‌کند که با قیمتی بالاتر ارز‌های دیجیتال خود را بخرید یا در شرایطی به قیمت پایین تر بفروشید.

اهمیت نقش صرافی‌های ارزدیجیتال و کاربرد آنها

منابع آموزشی صرافی

این ویژگی ارتباط مستقیمی با اطلاعات و مهارت شما در این تجارت دارد. اگر به تازگی کار با ارز دیجیتال را شروع کرده‌اید، به دنبال یک پلتفرم با منابع آموزشی مفید باشید. این مطالب آموزشی به شما در درک این بازار پیچیده کمک می‌کنند.

با در نظر گرفتن این نکات پیش از انتخاب یک صرافی ارزدیجیتال، کاربرد صرافی های ارزدیجیتال را افزایش می‌دهید. به هر حال اگر نیاز شما با انتخاب صرافی برآورده نشود، مجبور به تغییر صرافی خود هستید.

دیدگاه شما

خبرنامه