رونق به بورس با یک حمایت جدی باز می‌گردد

تاریخ ارسال : 10 سپتامبر 2022 ساعت : 11:14 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
رونق به بورس با یک حمایت جدی باز می‌گردد

یک کارشناس بازار سرمایه، معتقد است  بازار سرمایه از نرخ تورم جا مانده و حتی نرخ تورم دو سال اخیر در بازار سهام لحاظ نشده، بنابراین چنانچه بخواهیم  مردم و سرمایه‌گذاران مجدداً جذب بازار سرمایه شوند نیازمند یک حمایت جدی بوده که در این صورت رونق به بازارسرمایه باز می‌گردد.

حسام معتضدیان قمی، درگفت‌و‌گو با «ایران»، توضیح داد : بعد از آن هیجان و حضور پرتعداد مردم در دو سال قبل در بازار سرمایه باید از این تجربه درس گرفت و توجه داشت حضور در بازار سرمایه و حتی سرمایه‌گذاری در هر رشته‌، نیازمند مشورت با اهل فن و متخصصان آن حوزه است.

به گفته وی، با وجود ارزنده بودن بیشتر سهم‌ها دربازار سرمایه، اما یکی از دلایلی که رغبت برای حضور و سرمایه‌گذاری دربازار سهام کمتر شده ناشی از وجود برخی از ریسک‌ها اعم از سیستماتیک و غیرسیستماتیک بوده که براین اساس، برخی از سرمایه‌گذاران تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در این عرصه ندارند.

معتضدیان قمی، گفته است : وجود برخی از ابهام‌ها عامل دیگری است که بر فضای حاکم بر بازارسرمایه تأثیر‌گذار بوده و چنانچه گشایش‌های بین‌المللی ایجاد نشود، محتمل است که شاخص کل بازار مجدد دچار کاهش شود. این کارشناس بازار سرمایه، تصریح کرد : در صورت ایجاد گشایش‌های بیشتر سیاسی و بین‌المللی، وضعیت سودآوری شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری در آنها شفاف‌تر شده و در عین حال قابل پیش‌بینی هم خواهد بود.

وی درباره دلایل خروج پول حقیقی‌ها از بازار سهام هم ارزیابی کرد :این دسته افراد از جمله سرمایه‌گذارانی هستند که  در بازار مانده‌اند تا تکلیف وضعیت بازار سهام روشن‌تر شود، اما اکنون در حال خروج پول خود از بازار هستند، چون بازارهای موازی رشد خود را داشته و شاخص بازار سهام به شاخص بازار بدون ریسک هم نمی‌رسد.

معتضدیان قمی، اذعان داشت: بازارهای موازی برای بعضی ازسرمایه‌گذاران جذاب شده ،چون نرخ تورم  کاهش یافته و با توجه به اینکه بازدهی بازار سرمایه از بازار بدون ریسک هم پایین ترآمده  نرخ بازدهی بازار بدون ریسک جذاب شده، بر این اساس، این امر هم بر روند بازار سهام تأثیرخود را گذارده است. معتضدیان قمی، یادآورشد: در حال حاضر حجم معاملات روزانه به عدد 2 هزار میلیاردتومان رسیده که در این مسیر، گزارش‌های تولیدی شرکت‌ها با توجه به محدودیت‌ها هم چندان خوب نیست و بازار «کامودیتی‌»ها هم ریخته که جا دارد  در این خصوص شفاف‌سازی شده و ناظر بازار سهام هم در زمینه ورود معامله گران و سرمایه‌گذاران جدید به وظیفه خود عمل کند.

دیدگاه شما

خبرنامه