شرایط بیمه تکمیلی تامین اجتماعی ۱۴۰۱: هزینه + روش های استعلام

تاریخ ارسال : 24 دسامبر 2022 ساعت : 10:09 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
شرایط بیمه تکمیلی تامین اجتماعی 1401: هزینه + روش های استعلام

روش های محاسبه هزینه و استعلام بیمه تکمیلی تامین اجتماعی (به‌روز شده پاییز 1401)

بیمه تکمیلی چند سالی هست که به یکی از ضروریات هر شخص و خانواده‌ای تبدیل شده و اگر شما هم از پوشش این نوع بیمه استفاده کرده باشید، خوب می‌دانید که انتخاب بهترین بیمه تکمیلی با توجه به نیاز هر فرد کار چندان راحتی نیست. در این بین، بیمه اجتماعی از آن دست بیمه‌هایی است که همه آن را می‌شناسیم و سرویسی تحت همین عنوان به مشتریان ارائه می‌کند؛ اما شما تا چه حد با بیمه تکمیلی تامین اجتماعی آشنا هستید؟ آیا اصلا می‌دانستید که بیمه تامین اجتماعی قابلیت پوشش تکمیلی هم دارد؟ آیا از شرایط آن آگاه هستید؟ اگر کنجکاو شده‌اید تا در این زمینه بیشتر بدانید، برای آشنایی با روش های محاسبه هزینه و استعلام بیمه تکمیلی تامین اجتماعی، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بیمه تکمیلی تامین اجتماعی چیست؟

اوایل مهرماه سال جاری بود که کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام کرد، قوانین بیمه تکمیلی را مورد بازبینی قرار می‌دهد. هرچند که این نوع بیمه مختص بازنشستگان نیست اما خبر بهانه‌ای شد تا نگاهی به بیمه تکمیلی تامین اجتماعی داشته باشیم.

بیمه تکمیلی تامین اجتماعی، یکی از انواع بیمه تکمیلی به‌شمار می‌آید که بنا بر نوع و شرایط، بیمه‌گذار بین 70 تا 90 درصد هزینه‌های درمان را بر عهده خواهد داشت. به‌عبارت دیگر افرادی که تحت پوشش بیمه تکمیلی تامین اجتماعی باشند، تنها حداکثر 30 درصد هزینه‌های درمانی را می‌پردازند. اما تامین اجتماعی فقط برای افراد خاصی امکان بهره‌مندی از این سرویس را فراهم کرده است: بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان.

انواع بیمه تکمیلی تامین اجتماعی

با این حال، استفاده از خدمات این شرکت بیمه‌گر آنقدر برای بازنشستگان اهمیت دارد که تامین اجتماعی دست به ارائه طرح‌های مختلف برای آن بزند. در حال حاضر، سه نوع بیمه درمانی تکمیلی تامین اجتماعی وجود دارد: بیمه درمان تکمیلی گروهی، بیمه خانواده و بیمه انفرادی.

در تمامی انواع بیمه های تکمیلی تامین اجتماعی پوشش‌های اصلی به‌صورت یکسان ارائه می‌شوند اما در پوشش‌های فرعی تفاوت‌هایی وجود دارد که بنا بر میزان حق بیمه می‌توانید از خدمات مختلفی استفاده کنید.

برای اینکه بتوانید از بیمه تکمیلی تامین اجتماعی استفاده کنید، لازم است جزو یکی از دسته‌های ذیل باشید:

جزو مستمری‌بگیران و بازنشستگان باشید

تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشید

در صورتی که از فرزندان بیمه‌شدگان هستید، مجرد باشید

گفتنی است که برای لغو این نوع بیمه می‌توانید تا حداکثر 3 ماه بعد از عقد قرارداد (اگر هنوز از خدمات بیمه استفاده نکرده‌اید) می‌توانید انصراف بدهید. همچنین طی همین بازه شما می‌توانید افراد تحت بیمه‌ی خود را نیز معرفی کنید.

بیمه تکمیلی تامین اجتماعی شامل چه مواردی است؟

اگر از بیمه تامین اجتماعی استفاده می‌کنید، خدمات بیمه تکمیلی آن هم می‌تواند برای شما جالب باشد. این نوع بیمه تکمیلی پوشش مناسبی برای خدماتی از قبیل انواع عمل‌های جراحی، دندان‌پزشکی و غیره دارد. علاوه بر این، بیمه تکمیلی تامین اجتماعی مواردی مانند زایمان، انجام کارهای دندان‌پزشکی و پاراکلینیکی، تهیه عینک، سمعک، لنز، انواع دارو و همچنین انواع ویزیت را تحت پوشش دارد.

هزینه بیمه تکمیلی تامین اجتماعی

مبلغ هزینه بیمه تکمیلی تامین اجتماعی در سال 1401 به 91 هزار تومان افزایش پیدا کرده است و هرچند که قرار بوده تا این مبلغ کمتر از این میزان باشد، اما احتمال دارد که شرکت بیمه‌گذار 50 درصد هزینه‌ها را پوشش بدهد؛ در این صورت، مبلغ پرداختی برای مشتریان به 45 هزار و پانصد تومان خواهد رسید.

نحوه ثبت نام بیمه تکمیلی تامین اجتماعی چگونه است؟

برای ثبت نام بیمه تکمیلی تامین اجتماعی، هر سال از آذرماه تا سه ماه بعد فرصت دارید. ضمن اینکه تنها در صورتی که بیمه تامین اجتماعی باشید، می‌توانید از بیمه تکمیلی آن استفاده کنید. در صورتی که این محدودیت را نداشته باشید، می‌توانید بیمه تکمیلی تامین اجتماعی را سفارش دهید.

مدارک لازم برای بیمه تکمیلی تامین اجتماعی

همان‌طور که اشاره کردیم، تنها بازنشستگان و مستمری‌بگیران و افرادی که تحت پوشش خواهند داشت، می‌توانند از این خدمت تامین اجتماعی استفاده کنند. در این نوع بیمه تکمیلی، درصورتی که مایل به استفاده از خدمات بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی طرف قرارداد هستید، می‌توانید به شعب شرکت آتیه‌سازان حافظ مراجعه کرده و با ارائه دستور پزشک، معرفی‌نامه جهت بیمارستان یا سایر مراکز درمانی را دریافت نمایید.

در ضمن، علاوه‌بر این موارد باید اصل و کپی شناسنامه به همراه کپی صفحه اول دفترچه بیمه را در کنار مدارک پزشکی به بیمه ارائه کنید.

نحوه دریافت هزینه بیمه تکمیلی

پس از استفاده از بیمه تکمیلی، برای دریافت مبلغ می‌توانید اصل صورت‌حساب بیمارستان، داروخانه یا آزمایشگاه با مهر معتبر مرکز درمانی را ارائه کنید. همچنین برای پرداخت هزینه‌های فیزیوتراپی، پاراکلینیکی، کار درمانی و غیره نیز لازم است مدارک مربوطه را ارائه کنید تا از خدمات بیمه تکمیلی بهره‌مند شوید.

دیدگاه شما

خبرنامه