روش‌ های کاهش مصرف برق کولر گازی

تاریخ ارسال : 29 مه 2023 ساعت : 11:42 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
روش‌های کاهش مصرف برق کولر گازی

کولرهای گازی مهمترین بازیگران این روزها در تعیین قیمت قبض‌های برق به شمار می‌روند، این درحالی است که کارشناسان راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنند که می‌تواند تاحدودی مصرف برق این کولرها را تعدیل کند.

کافی است در هنگام خرید کولرهایی را انتخاب کنید که دارای برچسب انرژی با درجه A یا B باشد زیرا مصرف برق کمتر و کارایی بیشتری نسبت به سایر کولرها دارند. از سوی دیگر کولرهای گازی باید متناسب با شرایط آب و هوایی مکان زندگی انتخاب شود، استفاده از کولرهای گازی مناطق معتدل در مناطق گرمسیری، ضمن افزایش مصرف انرژی، سرمادهی و عمر کولر بسیار کاهش می‌یابد.

درحالی که به گفته کارشناسان سرویس کولرهای گازی پیش از شروع فصل گرما به کارکرد بهینه آن کمک خواهد کرد، قرار دادن سایه‌بان برای کندانسور کولرهای گازی محیط خانه را خنک تر و مصرف انرژی را کمتر می‌کند، همچنین کاشتن یک یا چند اصله درخت در نزدیکی کولر گازی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد موجب کاهش مصرف انرژی خواهد شد.

استفاده بی‌مورد و یا همزمان از وسایل خانگی گرمازا مانند اجاق، سماور، لامپ‌های متعدد و … باعث افزایش گرمای محیط و نیاز به استفاده از کولر را افزایش می‌دهد. این درحالی است که کولرهای گازی معمولاً دارای درجه تنظیم دما (ترموستات) هستند. تنظیم دما بر روی دمای مناسب فصل گرما که بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتیگراد است، که باعث می‌شود تا هنگام رسیدن دمای اتاق به درجه دمای تنظیم شده، کمپرسور کولر به طور خودکار خاموش شود و فقط فن دستگاه کار کند و بنابراین انرژی کمتری مصرف کند.

برای بهینه سازی مصرف برق لازم است توجه کنید کلید بادزن (فن) در کولرهای گازی به شما امکان می‌دهد هنگام شب، از دستگاه فقط برای تهویه استفاده کنید و هزینه برق دستگاه را به میزان زیادی کاهش دهید. همچنین برای جلوگیری از خروج سرما، اطراف پنجره‌ها و درها را با نوارهای درزگیر عایق‌بندی کنید.

در صورت امکان کولر گازی خود را در مسیر باد نصب کنید، زیرا این کار به علت کاهش فشار بر کولر باعث افزایش بازدهی آن و کاهش مصرف انرژی می‌شود. همچنین لازم است هنگام ترک ساختمان در طول روز، سیستم سرمایش را خاموش کنید.

مصرف برق کولرهای گازی چقدر است؟

کولرهای گازی هزینه‌برق مصرفی را هفت برابر افزایش می‌دهد. مصرف برق داکت اسپیلت ton۴ ماهانه حداقل ۷۵۰ کیلووات ساعت و مصرف برق کولر آبی ۷۵۰۰ ماهانه ۱۲۰ کیلووات ساعت است، به طور متوسط برای یک خانه ۱۲۰ متری نیاز به یک سیستم داکت اسپیلت ton۴ است و ظرفیت سرمایشی این داکت اسپیلت باید ۴۸۰۰۰ و توان مصرفی برق آن نیز در صورت رده انرژی A و یا A پلاس و مجهز به اینورتور در حدود ۵ کیلووات باشد و این میزان بدین معنا است که اگر در ماه‌های گرم سال در طول روز ۱۰ ساعت داکت اسپیلت تنها با ۵۰ درصد توان در مدار باشد، مصرف ماهانه آن برابر ۷۵۰ کیلووات ساعت خواهد بود حال اینکه الگوی مصرف در مناطق عادی در ماه‌های گرم سال برابر با ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه است.

این یعنی تنها میزان مصرف برق داکت اسپیلت ۲.۵ برابر الگوی مصرف خواهد بود و در حالی است که در هر خانه وسایل برقی دیگری مثل یخچال، تلویزیون، ماشین لباس شویی، روشنایی و… وجود دارد که قاعدتاً با اضافه کردن مصرف این وسایل میزان مصرف یک خانواده به مراتب بیشتر از الگوهای اعلامی خواهد بود.

از سوی دیگر برای همین ساختمانی که به طور مثال مورد اشاره قرار گرفت، با نصب یک کولر آبی به ظرفیت ۷۵۰۰ با محاسبه میانگین توان مصرفی دور کند و تند (میزان توان مصرفی برق کولر آبی در حالت کند ۰.۴ کیلووات و در حالت تند ۰.۹ کیلووات است) محاسبه برق مورد نیاز برای این کولر آبی در یک ماه تنها ۱۲۰ کیلووات ساعت خواهد بود.

در واقع مشاهده می‌شود که با تغییر حالت کند کولر آبی به تند میزان مصرف بیش از ۲ برابر افزایش می‌باید و به صورت کلی و میانگین نیز استفاده از کولر آبی نسبت به اسپیلت و داکت اسپیلت مصرف برق خانوار را تا یک ششم کاهش خواهد داد؛ بنابراین نکته بسیار مهم خطاب به دارندگان سیستم‌های سرمایشی اسپیلت و داکت اسپیلت در مناطق غیر عادی آن است که این شهروندان می‌توانند با تغییر سیستم سرمایشی خود به کولرهای آبی البته در صورت امکان تا ۶ برابر میزان برق مصرفی تابستان خود را کاهش داده و مشمول پاداش قابل توجه مدیریت مصرف برق در سال جاری شوند.

همچنین بنابر اعلام رسمی وزارت نیرو شهروندان ساکن در مناطق گرمسیری نیز در صورت خاموش کردن یکی از کولرهای گازی فعال در خانه می‌توانند حدودا یک میلیون تومان به صورت ماهانه پاداش دریافت کنند.

آنچه که بدیهی است هوا در مناطق عادی کشور در تابستان عموما گرم و خشک بوده و طبیعی است که کولرهای آبی علاوه بر مصرف متعارف برق و ایجاد خنکای مطبوع، رطوبت مناسبی را نیز در هوای منازل ایجاد می کنند. حال آنکه داکت اسپلیت ها سرمای خشکی را در فضا پخش می‌کند که مناسب مناطق به شدت گرم و مرطوب نوار شمالی یا جنوبی کشور بوده و به دلیل عدم کارآیی کولرهای آبی در این مناطق، الگوی مصرف برق آنها تا ۳۰۰۰ کیلووات ساعت در نظر گرفته شده است، استفاده از داکت اسپلیت ها در این مناطق گرم و مرطوب کاملا توجیه و دارای صرفه اقتصادی است.

استفاده از سیستم های سرمایشی- گرمایشی داکت اسپلیت در سال های اخیر و به پشتوانه برق ارزان و یارانه ای کشور رواج چشمگیری داشته است؛ به‌طور مثال در تهران و برای اکثر پروژه های چیتگر، برج ها، مجتمع های بزرگ و حتی ساخت و ساز های متوسط و در حد چند طبقه از این سیستم های پرمصرف استفاده می شود، این در حالی است که با اجرایی شدن آئین نامه نحوه تعیین تعرفه مشترکان برق و اجرای مدل پلکانی تعرفه گذاری، مصارف بیش از الگوی هر منطقه از تعرفه گذاری یارانه ای خارج شده و مشترکان پرمصرف باید هزینه های مصرف مازاد خود را به صورت پلکانی و  غیر یارانه ای بپردازند.

محاسباتی ساده نشان می دهد که تعرفه مصرف برق دارندگان سیستم های داکت اسپلیت در بالاترین پله مصرف برق قرار داشته و این گروه از مشترکان باید تا پیش از فرارسیدن فصل تابستان به فکر چاره باشند، یا سیستم های خنگ کننده خود را به آبی تغییر دهند و یا راه های صرفه جویی و کاهش مصرف را هرچه سریعتر بیاموزند و به صورت حداکثری اجرا کنند تا قبوض سنگین برق شامل حالشان نشود./ ایسنا

دیدگاه شما

خبرنامه