مالیات مقطوع تا ۵ میلیون تومان برای ۷۰ درصد اصناف

تاریخ ارسال : 18 ژوئن 2023 ساعت : 12:52 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
مالیات مقطوع تا 5 میلیون تومان برای 70 درصد اصناف

اگر چه اصناف به تازگی درباره سقف مالیات مقطوع مشاغل انتقاد داشته اند،داده های سازمان مالیاتی نشان می دهد که میزان مالیات مقطوع برای بیش از 5 میلیون و 700 هزار مشمول این تبصره تا کنون، زیر 5 میلیون تومان بوده است.

اتاق اصناف در روزهای اخیر از سقف معافیت موجود در تبصره ماده 100 برای مالیات مقطوع انتقاد کرده و آن را با توجه به افزایش قیمت کالاها غیر قابل قبول دانسته است. با این حال، تازه ترین گزارش سازمان مالیاتی نشان می دهد که تاکنون 51 درصد مشمول ذیل این تبصره میزان مالیات صفر و حدود 70 درصد معادل بیش از 5 میلیون و 700 هزار مؤدی، مالیات کمتر از 5 میلیون تومان را پرداخت خواهند کرد.

براساس اعلام سازمان امور مالیاتی مؤدیانی که سقف درآمدی آن ها کمتر از 6 میلیارد و 720 میلیون تومان باشد، امکان استفاده از تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم را خواهند داشت. این رقم معادل 100 برابر معافیت در نظر گرفته شده در ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم است.

طبق تبصره این ماده، سازمان امور مالیاتی کشور می تواند برخی از مشاغل را که میزان درآمد فروش کالا و خدمات سالانه آن ها حداکثر 100 برابر معافیت موضوع ماده(84) این قانون باشد، از انجام بخشی از تکالیف مانند نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه‌ اظهارنامه مالیاتی معاف کند. مالیات مؤدیان مذکور به صورت مقطوع تعیین و وصول می شود.

گزارش های آماری پیشتر حاکی از این بود که تعداد مؤدیان مالیاتی اصناف که از تبصره ماده 100 استفاده کرده اند، در سال های اخیر افزایش یافته است. به طوری که به گزارش ایسنا در 4 خرداد امسال، برای عملکرد سال های 98 و 99، سهم این مؤدیان از کل مؤدیان حدود 60 درصد بوده است. با این حال این رقم برای عملکرد سال 1400، با توجه به افزایش مؤدیان مالیاتی و افزایش سقف استفاده از این تبصره (از 30 برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم به 100 برابر) به بیش از 70 درصد رسیده است.

اما با این که رقم تعیین شده برای استفاده مؤدیان از تسهیلات تبصره ماده 100 طی سال‌های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته، به تازگی یکی از اعضای اتاق اصناف ایران به سقف تعیین شده انتقاد کرده است. استدلالی که در این باره مطرح شده این است که به سبب تورم سال‌های اخیر با آن که قیمت کالاها افزایش یافته اما سود فروشندگان و صاحبان مشاغل به همان نسبت رشد نداشته است.

طبق این اظهارات، اگر در گذشته کالایی 5 میلیون تومان فروخته می شد و سود 500 هزار تومانی برای فروشنده داشت، اکنون شرایط به گونه ای شده که ممکن است قیمت همان کالا 30 میلیون تومان شده باشد، ولی سود حاصل از آن همچنان حدود 500 هزار تومان باشد. در این شرایط، سازمان امور مالیاتی به جای این که به سود و درآمد نگاه کند، سقف فروش را در نظر می‌گیرد. بنابراین سقف تبصره ماده 100 که 6 میلیارد و 720 میلیون تومان برای مالیات بر تراکنش‌های کارت خوان‌ها در سال 1401 اعلام شده است، عادلانه نیست و با توجه به افزایش قیمت‌ها درخواست اتاق اصناف ایران رقم 10 تا 12 میلیارد تومان است.


تازه ترین داده های سازمان مالیاتی از  مؤدیان مشاغل بر حسب میزان مالیات

اگر چه ممکن است انتقاد اتاق اصناف حداقل برای برخی مشاغل صحیح باشد،به نظر می رسد در کل مؤدیان مالیاتی اصناف، وضعیت به گونه دیگری است. در این باره دیروز به نقل از سازمان مالیاتی، جدول توزیع مؤدیان مالیاتی مشاغل (مشمول تبصره ماده 100) بر حسب میزان مالیات مقطوعی که به آن ها تعلق گرفته است، منتشر شد که نشان می دهد تاکنون مالیات مقطوع بیش از نیمی از صاحبان مشاغل، صفر شده است.

به گزارش تسنیم، این داده ها حاکی از آن است که برای بیش از 4 میلیون مؤدی که از تسهیلات تبصره ماده 100 استفاده کرده اند مالیات صفر در نظر گرفته شده است. برای حدود 5/1 میلیون نفر از کسبه خرد نیز مالیات حداکثر 5 میلیون تومانی لحاظ شده است. در سوی دیگر این طیف نیز مشاهده می شود که حدود 60 هزار مؤدی باید بیش از 30 میلیون تومان مالیات برای عملکرد سال 1401 بپردازند. این گزارش همچنین حاکی از این است که  تاکنون حدود 8 میلیون مؤدی(صاحبان مشاغل) از تسهیلات تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم استفاده کرده اند.

در تصویر، جزئیات بیشتری درباره میزان مالیات مقطوع مشمولان تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم آمده است.

دیدگاه شما

خبرنامه