نسل جدید بی ام و سری ۵ رونمایی شد

تاریخ ارسال : 27 مه 2023 ساعت : 11:56 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
نسل جدید بی ام و سری 5 رونمایی شد

ب ام و جدیدترین محصول خود را برای رقابت سنگین با ای-کلاس 2024 مرسدس بنز معرفی کرد. ب ام و سری 5 جدید که در نامگذاری داخلی کمپانی آلمانی با کد جی60 شناسایی می شود در کلاس سدان لوکس و در تریم های متنوع بنزینی، دیزل، پلاگگین هیبرید و تمام الکتریکی عرضه می شود.

در طراحی جدید سری5 می توان به نوعی روح سری7 را نیز احساس کرد که این رویکرد به منظور افزایش جزئیات لوکس این سدان آلمانی مدنظر تولیدکننده قرار گرفته است.

یکی از مهمترین تغییرات سری5 جدید در تمامی تریم ها به افزایش ابعاد بدنه خودرو مربوط می شود. در طول شاهد رشد 86.36 میلیمتری هستیم تا این شاخص برای ب ام و سری5 جدید برابر با 5060 میلیمتر گزارش شود.

در عرض نیز 33 میلیمتر افزایش داریم که عدد جدید را 1900 میلیمتر نشان می دهد. ارتفاع خودرو نیز با تغییر 35.56 میلیمتری به 1515 میلیمتر رسیده است.

فاصله بین محورها 2995 میلیمتر است که در مقایسه با مدل قدیمی افزایش 20.32 میلیمتری را نشان می دهد. تغییرات این شاخص موجب شده تا سرنشین ردیف عقب فضای راحت تری در قسمت پا داشته باشد.

با توجه به ابعاد جدید، شاخص ضریب درگ 0.23 محاسبه شده است.

نسل جدید بی ام و سری 5

در فضای کابین نیز با یک محیط کاملا بازطراحی شده روبرو می شویم. نمایشگر 12.3 اینچی اطلاعات کیلومتر و 14.9 اینچی لمسی تنظیمات سرگرمی در قابی یکپارچه قرار دارند. آخرین نسخه از آی درایو نیز با این سخت افزار ترکیب شده تا بهترین تجربه کاربری را در اختیار مالک خودرو قرار دهد.

صندلی ردیف عقب تاشو، ظرفیت قسمت بار ب ام و سری5 جدید را به میزان چشمگیری افزایش می دهد.

براساس اطلاعات موجود، ب ام و جی60 اولین خودرو تولید انبوه کمپانی آلمانی است که از فناوری تغییر خط(جابجایی خودرو بین خطوط جاده) با چشم استفاده می کند. این فناوری خودران فقط بدین صورت عمل می کند که هوش مصنوعی خودرو تغییر خط را پیشنهاد می دهد(یعنی با آنالیز شرایط مسیر پیشنهاد تغییر خط را می دهد و کاربر نمی تواند اختیاری تغییر خط را با چشم انتخاب کند)، سپس راننده آینه کناری سمت پیشنهادی(چپ یا راست)را فقط نگاه می کند(به منظور شناسایی حرکت صورت و چشم) و بعد با نگاه به آینه عقب جابجایی خودرو  را تایید می کند. خودرو به طور اتوماتیک باقی کار را انجام دهد.

نامگذاری تریم های ب ام و با توجه به بازار هدف ممک است تفاوت هایی داشته باشند. در بازار آمریکا نسخه پایه با نام 530آی عرضه می شود که این مدل از پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ با 255 اسب بخار و گشتاور 400 نیوتن متر عرضه می شود. آمار پیشرانه در مقایسه با نسخه قبلی نشانگر 7 اسب بخار و 51 نیوتن متر بهبود عملکرد، است.

پیشرانه نیروی تولیدی خود را به محور عقب می فرستد تا ب ام و 530آی طی 5.9 ثانیه از حالت توقف به سرعت 96 کیلومتر برساعت برسد. تریم گرانتر 530آی اکس درایو این شاخص را در 5.8 ثانیه ثبت می کند.

تریم 540آی مجهز به سامانه تمام چرخ محرک ارائه می شود و پیشرانه 6 سیلندر هیبرید ملایم آن 375 اسب بخار خروجی و 521 نیوتن متر گشتاور دارد. این آمار نیز حدود 40 اسب بخار و 70 نیوتن متر بهبود را در مقایسه با مدل قبلی نشان می دهد. به لطف حالت اووربوست گشتاور به 540 نیوتن متر افزایش می یابد تا شاخص صفر تا 96 کیلومتر این تریم حدود 4.5 ثانیه محاسبه ثبت شود.

نسل جدید بی ام و سری 5

در تریم الکتریکی، ب ام و سری5 جدید با مدل های ئی درایو40 و ام60 روانه بازار می شود. مدل اول از تک موتور الکتریکی روی محور عقب با 335 اسب بخار خروجی و 400 نیوتن متر گشتاور استفاده می کند. در حالت اووربوست میزان گشتاور به 430 نیوتن متر افزایش دارد تا شاخص صفر تا 96 کیلومتر در 5.7 ثانیه ثبت شود. بیشینه سرعت روی 193 کیلومتر برساعت محدود شده است.

اما در ب ام و سری5 ام60 از دو موتور الکتریکی با 590 اسب بخار خروجی و گشتاور 744 نیوتن متر استفاده شده است. در حالت اووربوست گشتاور به 820 نیوتن متر می رسد. تریم ام40 شاخص صفر تا 96 کیلومتر را در 3.7 ثانیه ثبت می کند. بیشینه سرعت روی 230 کیلومتر برساعت محدود شده است.

انرژی مورد نیاز پیشرانه از باتری 84.3 کیلووات ساعت تامین می شود. در نسخه تک موتور الکتریکی میزان برد حرکتی 474 کیلومتر و در نسخه 2 موتور حدود 412 کیلومتر با یک بار شارژ کامل است.

حضور این فناوری به مفهوم وجود زیرساخت های لازم در سری5 جدید است. به عبارت دیگر مجموعه ای از سنسورها و دوربین های پیشرفته اینجا حضور دارند.

در توسعه فضای داخل کابین و جزئیات جذاب آن هیچگونه چرم حیوانی مورد استفاده قرار نگرفته و تمامی پوشش ها پایه گیاهی دارند.

گفتنی است در برخی بازارها، تریم دیزل ب ام و سری5 جدید نیز عرضه می شود. تریم پلاگین هیبرید نیز با یک فاصله زمانی کوتاه از عرضه دیگر تریم ها روانه بازارها می شود./ عصرایران

دیدگاه شما

خبرنامه