پنج‌شنبه ها تعطیل می‌شود یا شنبه؟

تاریخ ارسال : 06 ژوئن 2023 ساعت : 4:39 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
پنج‌شنبه ها تعطیل می‌شود یا شنبه؟

دولت برای افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز لایحه‌ای را تحت عنوان لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری در پنجم آذرماه سال گذشته به مجلس ارسال کرد و این لایحه به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع شد. بر اساس این لایحه دولت به دنبال تعطیلی پنج‌شنبه‌ها بود، اما برخی از نمایندگان مجلس از جمله محسن پیرهادی، نماینده تهران پیشنهاد تعطیلی شنبه‌ها را مطرح کرد.

در صورت تعطیلی شنبه یک روز از تعطیلات ما هماهنگ با الگوی جهانی است و با تعطیلی شنبه ارتباطات تجاری ما برای ۴ روز با بازارهای جهانی قطع نمی‌شود. یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اعلام کرد که دیدگاه نمایندگان بیشتر به سمت تعطیلی شنبه‌ها است.

ولی اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، گفت: کلیات لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز در کمیسیون اجتماعی به تصویب رسید. اما در خصوص اینکه تعطیلی روز پنج‌شنبه‌ باشد یا شنبه تصمیم‌گیری نشد. قرار شد در جلسه آتی کمیسیون اجتماعی در خصوص اینکه پنج‌شنبه‌ یا شنبه تعطیل باشد، تصمیم‌گیری شود. نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر اساس تصمیم کمیسیون اجتماعی افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز به تصویب رسید. در کمیسیون اجتماعی از اتاق تعاون و بازرگانی دعوت کردیم تا در صورت تغییر روز تعطیلی از پنج‌شنبه‌ به شنبه منطق علمی و استدلال قوی داشته باشیم تا از این موضوع در صحن مجلس دفاع کنیم. او در خصوص ساعت کاری کارمندان در صورت افزایش تعطیلات آخر هفته، اظهار کرد: طبق لایحه دولت ساعت کار اداری در طول هفته یک ساعت و نیم کم می‌شود.

اما پیشنهادهایی در کمیسیون اجتماعی برای کاهش ساعت کاری در هفته به ۴۰ ساعت وجود دارد که هنوز بررسی نشده است. همچنین کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: کلیات لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در کمیسیون اجتماعی مجلس به تصویب رسیده و بر اساس ماده واحده آن ساعت اداری باید کم شود. در حال حاضر ساعت کاری در طول هفته ۴۴ ساعت است که دولت در لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته آورده که ساعت کاری در طول هفته به ۴۲ ساعت و نیم کاهش یابد. او ادامه داد: بنده پیشنهادی برای کاهش ساعت کاری اداری در طول هفته به ۴۰ ساعت دارم.

در این شرایط تقسیم ساعات اداری به ۵ روز راحت‌تر انجام می‌شود و در عمل کاهش ساعت را به دلایل مختلف نخواهیم داشت. در صورت تصویب پیشنهاد بنده ساعت کاری در ۵ روز کاری هفته ۸ ساعت خواهد بود. این موضوع بستگی به تصویب این پیشنهاد در کمیسیون اجتماعی و سپس تصویب در صحن علنی مجلس دارد. این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در خصوص اینکه پنج‌شنبه‌ تعطیل باشد یا شنبه، بحث‌هایی میان نمایندگان صورت گرفت و دیدگاه نمایندگان بیشتر به سمت تعطیلی شنبه‌ها است. حسینی یادآور شد: جزئیات لایحه افزایش تعطیلی آخر هفته‌ها به دو روز هنوز در کمیسیون اجتماعی به تصویب نرسیده است.

دیدگاه شما

خبرنامه