ادامه فعالیت شرکت نفتی شِل در روسیه

تاریخ ارسال : 03 جولای 2023 ساعت : 12:10 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
ادامه فعالیت شرکت نفتی شِل در روسیه

شرکت نفتی بریتانیایی شِل ، با وجود تعهدی که بیش از یکسال پیش برای خروج از بازار انرژی روسیه داده بود، اما همچنان گاز روسیه را خرید و فروش می‌کند.

بر اساس گزارش و تجزیه و تحلیل کمپین گلوبال ویتنس، این شرکت در صادرات حدود یک هشتم گاز روسیه در سال ۲۰۲۲ مشارکت داشته است.

در پی انتشار این گزارش اولگ اوستنکو، مشاور رئیس جمهور اوکراین، شِل را به متهم به پذیرش «پول آلوده به خون» کرده است.

اما شرکت شِل می‌گوید که که این معاملات نتیجه «تعهدات قراردادی بلندمدت» بوده و قوانین یا تحریم‌ها را نقض نکرده است.

اخیرا و در نهم ماه می، یک نفتکش بزرگ که قادر به حمل بیش از ۱۶۰ هزار متر مکعب گاز فشرده ال‌ان‌جی بود، از بندر سابتا در شبه جزیره یامال در شمال روسیه خارج شد.

محموله این کشتی توسط شرکت شل خریداری شده بود و مقصد نهایی آن هنگ‌کنگ بود.

بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌ها این یکی از هشت محموله ال‌ان‌جی است که شِل امسال از یامال خریداری کرده است.

به گفته گلوبال ویتنس سال گذشته، شرکت شِل ۱۲ درصد از تجارت ال‌ان‌جی دریایی روسیه را انجام داده و در سال ۲۰۲۲ جزو پنج خریدار بزرگ ال‌ان‌جی از روسیه بوده است.

در مارس سال ۲۰۲۲ و چندین هفته پس از حمله روسیه به اوکراین، شِل به دلیل خرید محموله‌ نفت از روسیه عذرخواهی کرد و گفت که قصد دارد تا از بازار معاملات نفت و گاز روسیه خارج شود.

این شرکت اعلام کرد که خرید نفت روسیه را متوقف می‌کند و ایستگاه‌های خدمات و سایر مشاغل خود را در روسیه به فروش خواهد گذاشت.

شِل گفته بود که این معاملات را «به صورت تدریجی کنار خواهد گذاشت» اما هشدار داد که این یک «چالش پیچیده» برای این شرکت خواهد بود.

از آن زمان به بعد، این شرکت خرید محموله‌های ال‌ان‌جی را از دو بندر یامال و ساخالین در روسیه همچنان ادامه داده است.

اولگ اوستنکو، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید: «بسیار ساده است: شِل با ادامه تجارت گاز روسیه، پول را به جیب پوتین می‌ریزد و به تامین مالی تجاوزات وحشیانه روسیه علیه مردم اوکراین کمک می‌کند.»

آقای اوستنکو گفت: «مبالغ هنگفتی که شِل و کل صنعت نفت از معامله با روسیه به دست آورده، باید برای کمک به بازسازی اوکراین استفاده شود، نه اینکه جیب سهامدارانشان را پر شود».

سخنگوی شِل گفته است که «این شرکت خرید ال‌ان‌جی روسیه را در بازار نقدی متوقف کرده است، اما همچنان به تعهدات قراردادی بلند مدتش متعهد است و این مطابق با تحریم‌ها، قوانین قابل اجرا و مقررات کشورهایی است که در آن فعالیت می‌کنیم.»

شِل بزرگترین تاجر گاز ال‌ان‌جی در جهان است که مشمول تحریم‌های اروپا نیست و در سال گذشته میلیاردها دلار از مبادلات نفت و گاز سود کسب کرده است.

روسیه سال گذشته تحویل گاز خود از طریق خط لوله را به شدت کاهش داد، اما میزان گازی را که از طریق کشتی عرضه می‌کند که اروپا هم یکی از مقصد‌های آن است را افزایش داده است.

همچنین براساس تجزیه و تحلیل گلوبال ویتنس، شرکت انرژی توتال مستقر در فرانسه، که سهامداری کوچیک در پروژه یامال روسیه است، همچنان یکی از خریداران بزرگ ال‌ان‌جی از مسکو است.

دیدگاه شما

خبرنامه