قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی اصلاح می‌شود

تاریخ ارسال : 25 ژوئن 2023 ساعت : 3:50 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی اصلاح می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح دوفوریتی اصلاح ماده (5) قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی موافقت کردند.

در نشست علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح دوفوریتی اصلاح ماده (۵) قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در دستور کار قرار گرفت و ۱۹۵ نماینده مجلس با کلیات این طرح موافقت کردند.

دوفوریت این طرح در جلسه علنی ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به تصویب رسیده بود.

پیش از رای‌گیری حسین گودرزی در جایگاه سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در توضیح این طرح گفت: برای کارگران بیمه شده حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان کسری اعتبار وجود دارد و حدود ۸۰۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور هستند که باید سازمان تامین اجتماعی بیمه آنها را پرداخت کند ولی سازمان تامین اجتماعی برای این موضوع کسری بودجه دارد.

وی افزود: همچنین حدود ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی در انتظار بیمه هستند و امید است تصمیم درستی در این باره توسط نمایندگان گرفته شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در این طرح سه شاخص جمعیت، قیمت منطقه‌ای و خانه برنامه ریزی شده تا عدالت برقرار شود، تصریح کرد: همچنین یکی از محاسن این طرح این است که طرح جهش تولید مسکن و مساکن حمایتی را یک درصد محاسبه کرده که برای جهش مسکن کمک کننده است و عدالت در این طرح دیده شده است.

صدیف بدری در مخالفت با این طرح گفت: آیا در این طرح هزینه صدور پروانه به درستی مورد توجه قرار گرفته است یا خیر. همچنین برای آینده کارگران در سال گذشته طرحی آماده شد ولی کارگران فعال در حوزه ساختمانی بیمه نشدند و چندین سال است که سازمان تامین اجتماعی هیچ سهمیه‌ای برای بیمه این کارگران پرداخت نمی‌کند.

نماینده مردم اردبیل و سرعین در مجلس با اشاره به اینکه در این رابطه طرحی در نظر گرفته شد که در زمان صدور پروانه ساختمانی مبلغی برای بیمه اختصاص یابد، تصریح کرد: وقتی می‌خواهیم کارگران را بیمه کنیم، اعلام می‌شود که هزینه تمام شده بالا رفته است. بر همین اساس بهتر است همان قانون قبلی اجرا شود.

رحمت الله نوروزی در موافقت با این طرح گفت: ۶۰۰ هزار کارگر بیمه ساختمانی در کشور وجود دارد و هزار نفر از کارگران ساختمانی در حوادث ساختمان و حین کار فوت می شوند که نسبت به سایر کشورها این میزان بسیار بالا است و این شرایط باید ساماندهی شود.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس یادآورشد: از طرفی فراکسیون کارگری و کمیسیون اجتماعی موافق این طرح هستند و امید است نمایندگان نیز با رای بالا با کلیات این طرح موافقت کنند.

دیدگاه شما

خبرنامه