چطور مشتری جذب کنیم؟ / بهترین ترفند های جذب و حفظ مشتری

تاریخ ارسال : 22 ژوئن 2023 ساعت : 11:16 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

جذب و حفظ مشتری با ترفندهایی مانند دادن کد تخفیف،ثبت موقعیت مکانی فروشگاه در نقشه های آنلاین،آسان کردن خرید برای مشتری،حضور فعالی در شبکه های اجتماعی،حفظ مشتریان قدیمی، امکان مقایسه محصولات و …. امکان پذیر است.

چطور مشتری جذب کنیم؟ / بهترین ترفندهای جذب و حفظ مشتری

به گزارش اقتصاد آنلاین، این روزها کسب و کار شکل تازه ای به خود گرفته و از حالت صرفا فیزیکی خارج شده است. خرید اینترنتی از پیج های اینستاگرامی، سایت های معتبر و … مسیرهایی برای خرید هستند که طرفداران زیادی پیدا کرده و کار را برای مشتریان راحت کرده است. افرادی که طرفدار خرید اینترنتی هستند به جای صرف هزینه و وقت برای بیرون رفتن از خانه سایت ها و فروشگاه های آنلاین را  بررسی و خرید خود را انجام می دهند. اما نکته حائز اهمیت آن است که در خرید اینترنتی پیش از هر چیز باید اعتماد کامل مشتری را به دست آورید.

در این مطلب نکاتی را گوشزد می کنیم که به ترفندهای جذب و حفظ مشتری برای فروشگاه های آنلاین و حضوری اشاره می کند. با ما همراه شوید.

ترفندهای جذب مشتری

1- به مشتری جدید پیشنهاد ویژه یا کد تخفیف بدهید

وقتی برای مشتریان پیشنهاد ویژه‌ای تدارک می‌بینید، از ۳ مزیت مهم برخوردار خواهید شد:

  • کسب‌وکار را به دیگران معرفی می‌کنید؛
  • کیفیت و ویژگی‌های محصول را به مشتری جدید نشان می‌دهید؛
  • افراد بیشتری را به مشتری راغب تبدیل می‌کنید.

انسان موجودی احساساتی است. وقتی با کد تخفیف یا هر نوع پیشنهاد ویژه‌ای روبه‌رو می‌شود، احساس می‌کند باید از فرصت موجود بهترین استفاده را ببرد.از طرفی هم ارائهٔ پیشنهاد ویژه مثل تخفیف تکیه‌کردن به یکی از اصول روان‌شناسی به‌نام اصل زیان‌گریزی است. جایی که ترس مشتری می‌ریزد و می‌توانید او را راحت‌تر جذب کنید.

ترفندهای جذب و حفظ مشتری

2- موقعیت مکانی فروشگاه را در نقشه‌های آنلاین ثبت کنید

فرض کنید به شهر دیگری رفته‌اید و گرسنگی تمام توان شما را ربوده است. اولین کاری که می‌کنید، چیست؟

در گذشته، شاید از رهگذری می‌پرسید تا شما را به غذا برساند؛ ولی الان، احتمالا گوشی خود را از جیب درمی‌آوردید و رستورانی را در آن شهر جست‌وجو می‌کنید.

به همین خاطر، ثبت موقعیت مکانی فروشگاه در نقشه‌های آنلاین مثل گوگل برای جذب مشتری بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

3- خرید را برای مشتری آسان کنید

یکی از مهم‌ترین اصول در جذب و حفظ مشتری (مخصوصاً در فضای آنلاین)، تسهیل فرآیند خرید است. به این منظور، اول از همه باید این پروسه را بشناسید. 4 سؤال زیر را از خود بپرسید:

  • مشتریان چطور به وب‌سایت شما می‌رسند؟
  • اولین صفحه‌ای که با آن برخورد می‌کنند چیست؟
  • پس از ورود به سایت، چه اقدامی را انجام می‌دهند؟
  • قبل از اینکه وارد فرایند خرید شوند، چه محتوایی را مصرف می‌کنند؟

وقتی پاسخ پرسش‌های بالا را بدانید، می‌توانید امور را ساده‌سازی کنید.

برای مثال، فرض کنید اغلب مشتریان فروشگاه لوازم جانبی از طریق گوگل به سایت برسند. در این شرایط، صفحهٔ محصول که در آن نه‌تنها ویژگی‌های محصول آمده است، بلکه نظرات سایر مشتریان هم ثبت شده است، برای او مفید است.

از طرفی هم می‌توانید محتواهای آموزشی ارائه دهد و کول‌پدهای مختلف را با هم مقایسه کند. در آخر هم به صفحهٔ محصول آن‌ها لینک بدهد.

حالا بیایید از سمت دیگر به موضوع نگاه کنیم:

اگر درگاه پرداخت آنلاین نداشته باشید و از مشتری بخواهید پول را به کارت شما انتقال دهد، ممکن است او را از دست بدهید. یک راه بهتر هم کیف پول دیجیتال است که مشتری آن را شارژ کند و در آینده، هنگام پرداخت هزینهٔ محصول یا خدمت، از آن استفاده کند.

یا شاید به مشتری بگویید می‌توانید پول نقد بدهید؟ همین موضوع می‌تواند به خداحافظی مشتری ختم شود.

به‌طور کلی، مسیر خرید باید هموار و بدون هیچ چاله و مانعی باشد تا مشتری از مسیر خارج نشود.

4- در شبکه‌های اجتماعی حضور فعال داشته باشید

استفاده از شبکه‌های اجتماعی هم روشی مقرون ‌به‌ صرفه برای جذب مشتری و حفظ آن‌هاست. البته اگر پای تبلیغات در میان باشد، کمی باید بیشتر خرج کنید.

تولید محتوای ارزشمند و تعاملی مثل پست‌های آموزشی، پشت‌صحنه، نظرسنجی، لایو و ریلز از راه‌های رایگان برای ایجاد اعتماد و جذب مشتریان است.

برای مثال، کسب‌وکاری که کارش فروش مبلمان است، می‌تواند راجع به چگونگی نظافت مدلی خاص از مبل محتوا تولید کند یا چیدمان منزل با مبل چستر را آموزش دهد. در کنار آن‌ها هم مبل‌های خود را معرفی (تبلیغ) کند.

همچنین، استفاده از هشتگ‌ها و کلمات کلیدی درست هم بسیار مهم است. فیدبک‌ها و بازخوردها را هم فراموش نکنید.

پلتفرم‌های اجتماعی مثل اینستاگرام هم یکی از مخازن نظرات مشتریان هستند. مشتریان ناراضی را دریابید و پاسخ آن‌ها را هم بدهید؛ همچنین سعی کنید نظرات مثبت را بولد کنید تا بیشتر دیده شوند.

برای مثال، تمام آن‌ها را در هایلایتی با عنوان «رضایت مشتری»، «صدای شما» یا «مهر شما» قرار دهید.

5- در رویدادها شرکت کنید یا رویدادی برگزار کنید

باز هم با رستوران‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی مثال می‌زنیم. برگزاری رویداد در مناسبت‌های خاص مثل شب یلدا، چهارشنبه‌سوری و…، یک فرصت عالی برای جذب مشتریان جدید است.

با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند و کیفیت بالای غذاها را نمایش می‌دهد. همین رویداد شروع رابطه‌ای است که برای رستوران سودآور است.

در ضمن، می‌توانید در رویدادهای مرتبط مثل نمایشگاه‌ها شرکت کنید تا میزان آگاهی از برندتان را به مقدار قابل‌توجهی افزایش دهید. با مشتریان جدید آشنا شوید و برای خودتان کلی مشتری راغب پیدا کنید.

6- با سئو، مشتری را بدون اینکه متوجه شود، جذب کنید

قرار گرفتن در نتایج برتر موتورهای جست‌وجو، باعث بیشتر دیده‌شدن سایت کسب‌وکار شما می‌شود؛ پس بهتر است برای سئو برنامه داشته باشید.

یادتان است بالاتر از محتوای ارزشمند صحبت کردیم؟ سئو کمک می‌کند آن محتواها برسد به دست افرادی که به آن‌ها نیاز دارند.

برای اینکه رتبه‌های خوبی در گوگل داشته باشید، باید سعی کنید اعتبار سایت را هم بالاتر ببرید. تولید محتوای مرتبط، گرفتن بک‌لینک‌های معتبر، استمرار در فعالیت و… جزو کارهایی هستند که در این زمینه کمکتان می‌کنند.

قرار گرفتن در نتایج گوگل، باعث می‌شود وب‌سایت شما به مرجعی معتبر تبدیل شود. اتفاقی که به جلب توجه بیشتر و در نهایت جذب مشتریان و فروش بیشتر منجر می‌شود.

7- مسابقه برگزار کنید

مسابقه‌ها جزو رویدادهای تفریحی‌ هستند که در جلب توجه بسیار خوب عمل می‌کنند.مثلاً یک فروشگاه لوازم اسکی را در نظر بگیرید.

این مغازه در صفحۀ اینستاگرام، از فالوورها می‌خواهد عکسی را با محصولات خریداری‌شده از آنجا بفرستند. سپس با برگزاری مسابقه بین عکس‌های ارسالی، به برندۀ نهایی یک جفت دستکش اسکی هدیه می‌هد.

انجام کارهای مشابه برای کسب‌وکارهای گوناگون، چه در فضای آنلاین و چه در فضای آفلاین، می‌تواند کلی مشتری جدید به ارمغان بیاورد.

شواهد حاکی از آن است که اغلب افراد دوستان و آشنایان خود را به شرکت در مسابقه هم دعوت می‌کنند. به همین خاطر هم مسابقه‌ها خیلی زود وایرال می‌شوند. شما هم می‌توانید سوخت اضافی تزریق کنید!‌ مثلاً شانس شرکت در قرعه‌کشی را با معرفی دوستان بیشتر کنید.

8-حفظ مشتریان قدیمی

غفلت از مشتریان قدیمی و همواره در جستجوی مشتریان جدید بودن، اشتباه رایجی است که بسیاری از کسب‌وکارها مرتکب می‌شوند. درحالی‌که مشتری جدید برای رشد کسب‌وکار بسیار مهم است، رفع نیازهای پایه‌ای مشتریان قدیمی و توجه به آن‌ها نیز بسیار حیاتی است. مشاغلی که از یک استراتژی قوی برای حفظ و نگهداری مشتری استفاده می‌کنند از مزایای زیر برخوردار خواهند شد.

9- عدم خرید تحت فشار

مردم جایی را برای خرید انتخاب می‌کنند که نمایندگان فروش آن‌ها، منجر به ایجاد فشار خرید بر مشتریان نشوند. نمایندگان فروش فیزیکی به روش‌های مختلف سعی در جذب مشتری دارند که این کار اصلاً برای خریداران خوشایند نخواهد بود. در خرید آنلاین شما آزاد هستید که هر چیزی را که بخواهید خرید کنید، بدون اینکه تحت فشار خرید باشید.

10- امکان مقایسه محصولات

از دیگر مزایای خرید آنلاین این است که افراد امکان مقایسه محصولات مختلف را دارا هستند. با این ویژگی خریداران می‌توانند پس از بررسی محصولات مشابه، بررسی ویژگی‌ها، قیمت محصولات و نظرات خریداران قبلی کالای مد نظر خود را از بین برندهای مختلف انتخاب و خریداری کنند.

تدوین: اقتصادآنلاین

دیدگاه شما

خبرنامه