۵ راهکار برای تشخیص فرش و قالی اصیل

تاریخ ارسال : 04 جولای 2023 ساعت : 7:17 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

فرش دستباف تقلبی را می توان یکی از بزرگترین و اصلی ترین مشکلاتی معرفی کرد که بسیاری از دوست داران قالی در زمان خرید با آن همراه می باشند. زمانی شما می توانید از خرید خود رضایت کامل داشته باشید که مطمئن باشید فرش شما اصل می باشد. اما سوال اینجاست که چگونه ما می توان فرش فیک و پلاستیکی را از فرش با کیفیت دستباف شناسایی کنیم.

۵ راهکار برای تشخیص فرش و قالی اصیل + لیست قیمت انواع فرش دستبافت

اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا؛ ما در این مقاله از فرش فراهان قصد داریم پس از یک توضیح کلی در مورد فرش دستباف تقلبی و اصل ، به سراغ معرفی راه های تشخیص این موضوع رفته و تمام موارد را به طور دقیق برای شما بیان خواهیم کرد.

شاید در ابتدای کار با این سوال همراه شوید که چرا باید اصلاً این همه وقت برای شناخت فرش دستباف تقلبی اختصاص دهیم و این موضوع را اینقدر مورد توجه قرار دهیم؟

به احتمال زیاد اولین موضوع که در ذهن شما شکل می گیرد جلوگیری از ضرر اقتصادی می باشد که در صورت خرید قالی های فیک بر ما تحمیل خواهد شد.

زمانی که شما قصد فروش فرش خود را داشته باشید، شخص خریدار در صورت پی بردن به تقلبی بودن قالی شما یا کلاً از خرید منصرف خواهد شد و یا در بهترین حالت آن را با قیمت بسیار کمی خریداری خواهد کرد.

فرش های دستباف اصل دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند که به هیچگونه نمی توانید آنها را نمونه های تقلبی و فرش دستباف ارزان قیمت پیدا کنید.

بررسی ها نشان می دهد استفاده از مواد اولیه سالم و طبیعی در بافت قالی دستباف باعث می شود که بسیاری از افرادی که دچار بیماری های تنفسی رو به رو می باشند با آلرژی های مختلف همراه نشوند، همچنین این موضوع برای کودکان و خردسالان نیز صادق است و باعث می شود که فرزند شما در محیطی سالم و با کیفیت پرورش یابد.

اما این تمام ماجرا نیست، از لحاظ زیبایی شناختی نیز باید به این موضوع توجه کرد که فرش های دستباف اصل به خاطر استفاده از رنگ های زنده و شاد طبیعی بسیار بیشتر مورد توجه قرار می گیرند و جلوه ویژه ای به منزل شما می بخشد.

این ها تنها تعدادی از مزایای قالی اصل به تقلبی و فیک می باشد که در ادامه بیشتر با این موارد آشنا خواهیم شد.

بعد از پی بردن به اهمیت فرش های اصلی این سوال پیش می آید حالا برای اینکه در موقع خرید به ما، فرش دستباف تقلبی را به جای جنس اصلی نفرشوند باید چکار کنیم و به چه مواردی دقت کنیم.

قبل از هر چیزی لازم است به این نکته اشاره کنیم که شناخت و کارشناسی فرش دستباف یک موضوع بسیار کاملاً تخصصی می باشد و لازم است علاوه بر داشتن تحصیلات آکادمیک و علمی، شما سالیان سال در حوزه فرش کار کرده و تجربه کسب کنید، به همین خاطر نیز می باشد که بسیاری از شرکت های بزرگ کسانی را به عنوان کارشناس استخدام می کنند.

اما با این حال شما می توانید با دانستن چند نکته و راه کار مهم در مورد فرش دستباف تقلبی ، آنها را تا حد زیادی شناسایی کنید و از خرید آنها منصرف شوید، مهمترین این موارد به شرح زیر می باشد:

۱. ابعاد فرش دستباف تقلبی و اصل

در گذشته و قبل از آن فرش دستباف مدرن خیلی بتواند مورد توجه و اهمیت قرار بگیرد، یکی از راهکارهای اصلی شناخت قالی اصل ، شکل ظاهری و به نوعی ابعاد آن بود که فرش های دستباف را با شکل مستطیل می شناختند و اشکال دیگر را خیلی به رسمیت نمی شناختند و تقلبی محسوب می شد.

اما امروزه بسیاری از بهترین قالی های دستباف را مشاهده می کنیم که در اشکال مختلف؛ مربع، دایره، لوزی و… تولید می شوند و مورد استقبال قرار می گیرند.

نکته ای که لازم است ما در مورد فرش دستباف تقلبی به آن دقت کنیم، تناسب ابعاد می باشد. یعنی به طور مثال برای فرش های مستطیلی شما برای عرض استاندارد، ابتدا و انتهای فرش مورد نظر را اندازه گرفته و در صورت برابری آن به سراغ طول و دو ضلع دیگر می روید و از یکسان بودن آن ها نیز اطمینان حاصل می کنید.

۲. شناخت الیاف و جنس قالی اصلی از فیک

مورد دومی که در شناخت فرش دستباف تقلبی بسیار حائذ اهمیت می باشد، جنس و الیاف استفاده شده در ساختار فرش می باشد. الیاف طبیعی و اصلی که در بافت قالی های دستباف مورد استفاده قرار می گیرند، پشم، پنبه، ابریشم و کرک می باشد.

این الیاف بسته به نوع استفاده و کاربرد فرش، می توانند در ساختار فرش مورد استفاده قرار بگیرند. هر کدام از این الیاف دارای کاراهایی متفاوتی می باشد، به طور مثال فرش های پشمی دارای دوام و استحکام بسیار بالایی می باشند، در حالی که فرش های ابریشمی دارای جلوه و زیبای زیاد.

اما به طور کلی می توان گفت الیاف یک فرش دستباف به این شکل می باشد که در چله از پنبه استفاده شده و در الیاف بافتی از پشم، ابریشم و خامه.

اما زمانی که در الیاف فرش دستباف از مواد مصنوعی مانند نخ اکریلیک ، پلی استر و… استفاده شود می توانید از واژه فرش دستباف تقلبی استفاده کنید، زیرا این الیاف شاید در نگاه اول جذاب تر و زیباتر باشند ولی از لحاظ کیفیتی و سلامت اختلاف ویژه ای با فرش های طبیعی دارند.

ما برای تشخیص تفاوت فرش های اکریلیک و ابریشم این موضوع را در گذشته به طور کامل بررسی کرده ایم، اما اگر بخواهیم در یک جمله این تفاوت ها را خلاصه کنیم باید گفت که فرش های طبیعی نرم تر بوده و دارای پاخور بهتری نسبت به نمونه های مصنوعی می باشد.

۳. نقشه و طراحی فرش دستباف تقلبی و اصل

زمانی که شما در مورد نقشه فرش دستباف و نوع بافت آنها صحبت می کنید، دو موضوع بسیار مهمی که مطرح می شود یکی طبیعی بودن کار می باشد و مورد دوم تقارن در بافت می باشد.

نقشه های قالی های دستباف دارای مدل های مختلفی می باشد که مهمترین آنها مدل عشایری ، روستایی ، قشقایی ، شهری می باشد، در این بین فرش های شهری دارای تقارن و دقت بیشتری می باشند، اما آیا فرش های عشایری و روستایی رو می توان بخاطر کم تر بودن این دقت به عنوان قالی تقلبی معرفی کنیم؟

جواب پاسخ به این سوال قطعاً خیر می باشد. همانطور که از نام فرش دستباف مشخص است بافنده این نوع قالی ها انسان می باشند و باید بپذیریم که یک کار انسانی به طور حتم با خطاهایی رو به رو می باشد.

پس یکی از راهکارهای تشخیص فرش دستباف تقلبی دقت به بافت آن می باشد، اگر کار ۱۰۰ درصد و بدون عیب و نقص بود لازم است که اصل بودن آن شک کنید.

۴. تقارن در بافت فرش دستباف

یکی دیگر از مواردی که لازم است برای شناخت یک فرش دستباف با کیفیت و اصل پی برد تقارن در بافت کار می باشد.

اشکال هندسی که در فرش دستباف تقلبی می تواند خود نمایی کند، وجود اشکالی هندسی سخت و بسیار پیچیده می باشد که شاید نتوان آنها را به آسانی با دست بافت. یا اگر بخواهیم این موضوع رو شفاف تر بیان کنیم باید گفت:

در فرش های دستبافی که از اشکال بسیار ویژه و خاص استفاده شده است دنبال پیدا کردن خطاهایی باشید که نشان دهنده اصل بودن فرش باشد.

البته نکته مهم این است که فراموش نکنید وجود اشکال های هندسی متفاوت و نامتقارن نیز نشان دهنده کیفیت کم کار قالی می باشد و نباید خطاها زیاد و بیش از عرف باشد.

۵. تشخیص رنگ فرش دستباف تقلبی و اصل

یکی از ویژگی های بسیار مهمی که در بافت فرش دستباف تقلبی می توانید به دنبال آن باشید وجود رنگ آمیزی مصنوعی و براق می باشد.

مواد استفاده شده در رنگرزی فرش دستباف لازم است که طبیعی و در اصطلاح رنگ های گیاهی باشد، مهمترین این رنگ ها، رنگ روناس، پوست پیاز، نیل، اسپرک، پوست گردو و… می باشد. ویژگی اصلی این رنگ ها را می توان ضد آلرژی و حساسیت بودن آنها معرفی کرد.

نکته ای که لازم است به آن دقت شود این است که در فرش های دستباف اصل شما گاهاً رنگ های مصنوعی نیز مشاهده خواهید کرد، اما باید گفت که این کار در قالی های اصل بسیار کم مشاهده می شود، زیرا کیفیت و اصالت فرش های دستباف در طبیعی بودن آنها می باشد.

برای تشخیص رنگ های گیاهی فرش دستباف و اصل بودن آنها کافیست؛ از یک پارچه سفید و یا دستمال سفید خیس استفاده کنید و در بخش های مختلف قالی بکشید، اگر پارچه و یا دستمال خیس رنگ گرفت یعنی فرش تقلبی می باشد.

دیدگاه شما

خبرنامه