۹ نکته برای نگهداری و مراقبت از کولر گازی

تاریخ ارسال : 24 ژوئن 2023 ساعت : 7:30 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

نگهداری و مراقبت از کولر گازی به طور منظم کمک می کند تا هزینه ها کاهش یابد و کولر گازی شما در شرایط عالی باشد.

۹ نکته برای نگهداری و مراقبت از کولر گازی + لیست قیمت انواع کولرگازی ایرانی و خارجی

اقتصاد آنلاین – فائزه امین پویا؛ مانند هر سیستم مکانیکی، کولر گازی برای عملکرد روان نیاز به کمی مراقبت دارد. خوشبختانه، سرویس و نگهداری کولرگازی شامل بسیاری از وظایف است که می توانید به تنهایی انجام دهید.

نکات نگهداری و مراقبت از کولر گازی

یک کولر گازی به چه نگهداری هایی نیاز دارد؟ ما نکات نگهداری و مراقبت از کولر گازی خود را برای واحدهای دیواری و پنجره ای به اشتراک بگذارد.

فیلترهای خود را تغییر دهید

فیلترهای کثیف کارایی کولر گازی شما را از بین می برند، بنابراین هر ماه یک فیلتر جدید در طول فصل خنک کننده برای واحدهای دیواری و پنجره ای نصب کنید (یا اگر نوع قابل شستشو دارید آنها را تمیز کنید).

رفع نشتی کولر گازی

کانال‌ها می‌توانند تا ۳۰ درصد از جریان هوا را از طریق نشتی از دست بدهند، و واحدهای کولر گازی پنجره‌ ای به‌شدت به سختی آب‌بندی می‌شوند. با استفاده از «ترفند دود» قدیمی، نشتی را پیدا کنید.

برای واحدهای پنجره ای، یک چوب بخور روشن کنید و آن را در جایی نگه دارید که واحد و قاب پنجره به هم می رسند. برای کولر گازی مرکزی، چوب را نزدیک اتصالات کانال نگه دارید. اگر دود به اطراف می وزد، نشت دارید. برای لوله کشی، از نوار فویل برای مهر و موم کردن شکاف های کوچک و ماستیک مجرای برای موارد بزرگتر استفاده کنید. برای واحدهای کولر گازی پنجره ای، فوم را بین دستگاه و قاب پنجره قرار دهید و در صورت نیاز چسب بزنید.

از تایمر استفاده کنید

برای واحدهای مرکزی، یک ترموستات قابل برنامه‌ریزی نصب کنید که به شما امکان می‌دهد دمای بالاتر را وقتی که نیستید و دمای خنک‌تر را زمانی که در خانه هستید تنظیم کنید.

واحدهای پنجره ای جدیدتر دارای تایمر داخلی و ترموستات های قابل تنظیم هستند، یا می توانید تایمر را در هر فروشگاهی خریداری کنید. فقط مطمئن شوید که با ولتاژ دستگاه شما مطابقت دارد. مگر اینکه به تعطیلات می روید، سیستم را خاموش نکنید. در غیر این صورت، کمپرسور هوا باید بیشتر کار کند تا بعداً خانه شما خنک شود.

برای خنک نگه داشتن هوا عایق بندی کنید

داکت ها در اتاق زیر شیروانی گرم یا فضاهای دیگر باید بسته شوند تا هوای داخل آنها خنک بماند. می‌توانید از فوم اسپری، عایق بات یا عایق فوم سخت استفاده کنید. عایق و عایق سفت و سخت را با نوار فویل (نه نوار چسب) ببندید.

کمپرسور یا کندانسور خود را سرویس کنید

کمپرسور هوا و کندانسور سیستم کولر گازی معمولاً در خارج از خانه، نزدیک به فونداسیون شما قرار دارند. زمانی که حدود ۲۴ اینچ فضای خالی در همه جهات وجود داشته باشد بهترین کار را انجام می دهد، بنابراین از شر درختچه های نزدیک، علف های بلند، برگ ها و شاخه های آویزان خلاص شوید.

واحد کولرگازی خود را خنک نگه دارید

با پایین نگه داشتن پرده ها یا سایه ها در طول روز، عمر سیستم کولرگازی خود را افزایش دهید. همچنین می‌توانید سایبان‌هایی برای محافظت از پنجره‌های رو به جنوب در برابر آفتاب شدید نصب کنید. کولرگازی را همراه با فن های کف یا سقفی در نظر بگیرید تا هوای خنک شده را به طور موثرتری به گردش درآورید.

نگهداری و مراقبت از کولر گازی سالانه را انجام دهید

فروشنده ای که کولرگازی شما را نصب کرده است (یا یکی را که در محلی پیدا می کنید) باید شما را در یک برنامه نگهداری و مراقبت سالانه قرار دهد که فراتر از تمیز کردن فیلترها است. این نگهداری و مراقبت از کولر گازی را قبل از شروع فصل برنامه‌ریزی کنید (یا اگر اوایل امسال این کار را انجام نداده‌اید، اکنون انجامش دهید)، و مطمئن شوید که شامل وظایف زیر است:

    تمیز کردن و بازرسی کویل ها

    تمیز کردن یا تعویض فیلترها

    تنظیم و تعویض تسمه فن

    روانکاری موتورها و یاتاقان ها

    تمیز کردن و بررسی دمنده ها و فن ها

    بازرسی کنترل ها و ایمنی ها

    بررسی مبرد و فشار

    بررسی دما

جریان هوا را تنظیم کنید

بستن بیش از حد درهای داخلی باعث می شود سیستم های کولر گازی از تعادل خارج شوند، به این معنی که جریان هوای کمتری در کل خانه وجود دارد. اگر کمی حریم خصوصی می‌خواهید، درها را کمی باز نگه دارید.

ارتقا برای بهره وری

قوانین ایجاب می کند که واحدهای کولر گازی بسیار کارآمدتر از ۱۰ سال پیش باشند. برای کولرگازی، به دنبال نسبت بهره وری انرژی فصلی یا SEER باشید. برای واحدهای پنجره ای، اندازه گیری به سادگی نسبت بازده انرژی یا EER نامیده می شود. استانداردهای SEER ۱۳ و EER ۸ را الزامی می کنند، اما دستگاه هایی با اعداد بالاتر هزینه کمتری برای کارکرد دارند.

بهتر است همیشه به این نکات برای نگهداری و مراقبت از کولر گازی دقت کنید و آنها را رعایت کنید.

دیدگاه شما

خبرنامه