۱۵ میلیون نفر مشمول طرح افزایش یارانه

تاریخ ارسال : 08 جولای 2023 ساعت : 8:05 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
15 میلیون نفر مشمول طرح افزایش یارانه

فروشگاه‌های زنجیره‌ای این روزها میزبان افرادی از جامعه است که یارانه کالابرگ آنها ماه گذشته 20 درصد با افزایش مواجه شده است. با افزایش این مقدار یارانه در طرح کالابرگ الکترونیکی، قدرت خرید این دهک‌ها که شامل سه دهک اول جامعه هستند افزایش یافته و همین امر باعث شده این فروشگاه با ازدیاد این خانوارها برای خرید روبه‌رو شوند.

حالا خبر رسیده که یارانه کالابرگ الکترونیکی نیز برای دهک‌های 4 تا 9 جامعه با تغییراتی مواجه شود و احتمالاً یارانه‌ها نیز با توجه به نرخ تورم افزایش یابد.به‌نظر می‌رسد که استقبال دهک‌های یک تا سه جامعه از طرح کالابرگ الکترونیکی و رشد یارانه‌ آنها حالا دولت را مجاب کرده است که طرح کالابرگ الکترونیکی را گسترش دهد. با توجه به روند کاهشی نرخ تورم و همچنین افزایش احتمالی یارانه کالابرگ الکترونیکی برای دهک‌های مختلف جامعه، قدرت خرید مردم با افزایش مواجه شود.

اما آنچه که قطعی است جمعیتی بالغ بر ۱۵ میلیون نفر قرار است به‌زودی در طرح افزایش ۲۰ درصدی یارانه قرار بگیرند.به این ترتیب، در ماه خرداد که 7 تا ۸.۵ میلیون نفر از افزایش مشروط ۲۰ درصدی یارانه و خرید اعتباری با کالابرگ برخوردار ‌شدند، جمعیت باقی‌مانده‌ متعلق به سه دهک پایین درآمدی که تعداد آنها از تفاضل دو رقم ۲۴ میلیون نفر و ۸.۵ میلیون نفر به دست می‌آید، در ماه‌های آینده از این مزیت یارانه‌ای برخوردار خواهند شد. در واقع بجز مددجویان نهادهای حمایتی، بخشی از این جمعیت ۱۵ میلیون نفری را مزدبگیران کم‌درآمد، از جمله کارگران پاره‌وقت، زنان سرپرست خانوار، کارگران غیررسمی و بخشی از جامعه‌ حداقل‌بگیران کارگری تشکیل می‌دهند، اما برخورداری از کالابرگ الکترونیکی و افزایش مبلغ یارانه، چقدر می‌تواند به بهبود معیشتی این گروه‌ها کمک کند؟

در دی‌ماه سال ۱۴۰۱ اجرای طرح «کالابرگ الکترونیکی» به صورت آزمایشی در استان هرمزگان آغاز شد و دامنه آن تا پایان سال به چند استان دیگر رسید. در زمستان سال گذشته، مجلس در قالب بودجه سال ۱۴۰۲ به دولت اجازه داد تمهیداتی برای ارائه کالابرگ به دهک‌های پایین درآمدی در نظر بگیرد و «کاهش قدرت خرید این گروه‌ها» را جبران کند. هدف از اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی، «جبران بخشی از کمبودهای معیشتی دهک‌های پایین درآمدی» عنوان شده است و جایگزینی یارانه با کالابرگ به این منظور صورت گرفته است که سرپرستان خانوارهای کم‌درآمد، یارانه دریافتی دولت را صرف خرید کالاهای اساسی کنند و تا اندازه‌ای از فقر خوراکی‌ خانواده‌ها جلوگیری شود.در خردادماه با گذشت سه ماه از سال، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش ۲۰ درصدی یارانه معیشتی سه دهک پایین درآمدی خبر داد، به شرط آنکه ۷۰ درصد مبلغ یارانه‌شان را صرف خرید کالاهای اساسی پیش‌بینی شده در طرح کنند.

دیدگاه شما

خبرنامه